
Hoe smaakt jouw praktijk? Bitter!
De benchmark 2021 laat zien dat de GD praktijk het heel goed heeft gedaan het afgelopen jaar. Ondanks corona is de gemiddelde prestatie op alle vlakken verbeterd in vergelijking met het jaar ervoor, ondanks (of misschien wel dankzij) corona. Dat succes smaakt heerlijk zoet.
Maar pas op, dit is een gemiddeld beeld. Kijken we wat verder, dan valt op dat dit succes is vooral te danken is aan 1/3 van de praktijken. Die zijn zo hard gegroeid, dat dit de problematiek van 2/3 verhult. De omzet en het aantal klanten zijn bij deze groep weliswaar gegroeid, maar kengetallen, zoals het gemiddeld aantal bezoeken per klant, het percentage vervolgconsulten en bloedonderzoeken zijn gedaald.
Er is vooral harder gewerkt, maar per klant minder gedaan. De werkdruk is flink toegenomen en daarmee de stress voor het personeel. Het gevolg is dat de klant minder goed bediend wordt. Neem daarbij het tekort aan dierenartsen en de pil wordt wel heel bitter. Deze groep staat voor een flinke uitdaging die snel aangepakt moet worden. Maar hoe?