Tijdsbesteding per dag hoger dan ooit
Gemiddeld zijn we 114 minuten per dag bezig met social media, een stijging van 7 minuten. Nooit eerder besteedden we er zoveel tijd aan. Dat geldt niet alleen voor jongeren, maar voor alle leeftijdsgroepen. Weliswaar zijn 15 tot 19 jarigen koploper, met maar liefst 161 minuten per dag (+3,2%), maar ook 40 tot 64 jarigen en 65-plussers zijn met respectievelijk 95 en 88 minuten een behoorlijk deel van de dag bezig met social media (resp. +7,3% en +6,5%). Verhoudingsgewijs zijn de ‘ouderen’ zelfs meer actief geworden.
TikTok en Instagram winnen, Facebook en Instagram verliezen
De vraag is natuurlijk met welke platforms we ons vooral bezighouden. Kijkend naar onderstaande grafiek van vallen een aantal dingen op: de top 5 is gelijk gebleven. WhatsApp is veruit de grootste, gevolgd door Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn. Maar er is wel degelijk wat veranderd. Instagram (+1,1 miljoen) en YouTube (+630k) zijn flink gegroeid in het aantal gebruikers. Doordat Facebook flink is gekrompen (-475k) moet het de tweede plaats nu met YouTube delen en kruipt Instagram steeds dichterbij. TikTok blijft met een stijging van 34% (+1 miljoen) de grootste groei vertonen.
Nooit eerder besteedden we zoveel tijd aan sociale media
Nooit eerder besteedden we zoveel tijd aan sociale media
Dagelijks gebruik WhatsApp, Instagram, TikTok en SnapChat stijgt, Facebook daalt
Kijken we naar het dagelijks gebruik van de verschillende platforms, dan zien we daar een vergelijkbaar beeld: WhatsApp, Instagram en TikTok groeien, waar ook hier het aantal dagelijkse gebruikers van Facebook afneemt. Het dagelijks gebruik van YouTube lijkt stabiel te zijn. Nog altijd gebruikt 67% van alle gebruikers Facebook dagelijks, dat is hoger dan bij TikTok (63%), Instagram (60%) en YouTube (35%).
Ondanks dat lijkt Facebook duidelijk terrein te verliezen. Wanneer we daarop inzoomen, dan verliest Facebook vooral gebruikers van 15 t/m 29 jaar. Het verlies onder gebruikers van 30 t/m 54 jaar is beperkt en onder 55 plussers groeit het aantal gebruikers licht. Facebook vergrijst, zou je kunnen zeggen.
Wat betekent dat voor de dierenartsenpraktijk?
Facebook en Instagram zijn voor de dierenartsenpraktijk nog altijd de meest gebruikte social media platforms. Maar wat betekenen deze cijfers? Moet je als praktijk overwegen om te stoppen met Facebook, nu het platform over z’n hoogtepunt lijkt te zijn? Dat hangt vooral van je doelgroep af. Aangezien de meeste praktijken zich voornamelijk richten op eigenaren in de oudere leeftijdsgroepen, denk ik dat het te vroeg is om Facebook de rug toe te keren. Nog altijd gebruiken 6,6 miljoen mensen Facebook dagelijks en daar zitten uiteraard ook veel huisdiereigenaren bij. Wel loont het om je te oriënteren op de specifieke eigenschappen van andere platforms, zoals Instagram, om te kijken wat je daar mee zou kunnen als praktijk. Platforms als TikTok en Snapchat lijken me (nog) niet erg zinvol om je sterk op te richten als praktijk, al kan dat in de toekomst uiteraard veranderen.
Tegenwoordig gaat het veel om de interesse van je volgers
Tegenwoordig gaat het veel om de interesse van je volgers
Weet waarom je social media gebruikt
Door de jaren heen zijn de algoritmes achter social media platforms steeds ‘slimmer’ geworden. Voorheen werden je berichten in chronologische volgorde geplaatst en vertoond aan een groot deel van je volgers. Tegenwoordig gaat het veel meer om de interesse van je volgers: enkel de berichten die hierop aansluiten worden nog getoond. Niet alleen dat, wat je plaatst moet ook interessant zijn voor jou als praktijk. Want het gaat niet alleen om likes en comments, het gaat ook om wat volgers met je informatie gaan doen. Uiteindelijk wil je ze informeren en motiveren om uiteindelijk met hun huisdier naar jou te komen voor hulp en advies. Daar is denk ik nog een heleboel winst te behalen.
Blijf in contact met je klanten
Facebook mag dan wel terrein verliezen, het behoort nog altijd tot de grootste social media platforms. Vooral voor wat betreft de doelgroep waar de meeste praktijken zich op richten. Daarnaast zijn we wederom meer social media gaan gebruiken het afgelopen jaar. Voor de praktijk is het niet nodig om Facebook te verlaten. Belangrijker is het om heel goed na te denken wat je op welke manier deelt op Facebook. Zorg voor een win-win situatie: deel op een leuke manier informatie waar je (potentiële) klant in geïnteresseerd is, waarbij je laat zien wat je als praktijk voor hem of haar kunt betekenen. Doe je dat goed, dan creëer je een relatie met je klanten.
Binnenkort starten we met de training ‘Blijf in contact met je klanten’ over digitale marketing voor de dierenartsenpraktijk. Tijdens deze training leer je hoe je met social media, maar ook met je website en een nieuwsbrief, klanten kunt boeien en binden aan de praktijk. Geïnteresseerd? Kijk dan hier voor meer informatie. Maar je mag me natuurlijk ook bellen of mailen.