1.
Hoi René. Ik denk dat iedere praktijk wel gebruik maakt van social media. Toch lijkt het niet altijd het gewenste effect te hebben. Hoe kunnen dierenartsenpraktijken volgens jou effectief hun digitale kanalen zoals websites, social media en nieuwsbrieven gebruiken om een sterke band met hun klanten te ontwikkelen en contact te onderhouden?
Het mooie van de digitale revolutie is dat je nu als praktijk je eigen verhaal kunt vertellen. Wat jij als praktijk belangrijk vindt en wat jij kunt betekenen voor je klanten. Dat kan voor mensen met een hond of kat, maar ook voor melkveehouders en paardeneigenaren. Vrijwel iedere praktijk heeft een website en maakt gebruik van Facebook of Instagram, zoals je al aangaf. Nieuwsbrieven worden wat minder gebruikt.
Veelal zijn paraveterinairen verantwoordelijk voor het onderhoud van deze kanalen en zij doen dan ook hun uiterste best om leuke berichten te plaatsen en mooie foto’s te delen. Maar helaas gebeurt dat vooral ad-hoc en wordt er onvoldoende nagedacht over wat al deze inspanningen moeten opleveren. Wat wil je dat degene die jouw berichtjes ziet ermee gaat doen? Wat wil je vertellen en wat wil je ermee bereiken?
Het leuke is dat elk kanaal zijn eigen functie heeft. Zo is social media vooral bedoeld om je bereik te vergroten. Dat gebeurt via je fans. Wanneer zij iets met jouw post doen, dan krijgen hun volgers dat weer te zien en zo kun je steeds meer mensen bereiken. Ben jij op zoek naar nieuwe klanten, dan kan social media je daar heel goed mee helpen. Een email nieuwsbrief daarentegen gebruik je vooral om je bestaande klanten te informeren. Email is nog altijd een heel erg krachtig communicatiemiddel. Je kunt hiermee op eenvoudige wijze in contact blijven met je klanten. En wees niet bang, dat vinden heel veel klanten leuk. Ze zijn immers dol op je en waarderen de zorg die jij voor hun dieren biedt.
Je website is als het als het ware het kloppende digitale hart van je praktijk. Daar kun je de laatste informatie vinden, zoals wie er werkt, wat de openingstijden zijn en eventueel het laatste nieuws. Je kunt nog verder gaan. Via een blog kun je klanten heel veel informatie geven over uiteenlopende zaken. Waarmee je jouw visie op diergezondheid en dierenwelzijn kunt geven. Ik zie helaas dat er nog niet veel praktijken zijn die regelmatig blogs schrijven, wat als je dit goed doet kan het je heel veel opleveren.
2.
Jij hebt het vaak over contentstrategie. Eerst bedenken wat, waarom, voor wie, hoe en welk effect het moet hebben en dan pas gaan maken. Wat is de kern van een succesvolle contentstrategie?
Uiteindelijk wil je je klant verleiden om iets met jou als praktijk te gaan doen. Of het nu gaat over een gebitscontrole, vaccineren tegen hondsdolheid voor je op vakantie gaat of over de gezondheidsstatus van de oudere hond of kat, je wilt natuurlijk dat die eigenaren naar jouw komen voor de zorg van hun dier. Maar die verleiding kost natuurlijk wel wat tijd. Dat lukt niet met één berichtje wat zegt ‘is jouw kat ouder dan 8 jaar, dan moet je de functie van zijn nieren laten controleren door middel van een bloedonderzoek’. Dat begrijpt de gemiddelde eigenaar niet. Dus zul je stapje voor stapje zo’n eigenaar duidelijk moeten maken waarom dat belangrijk is.
Kijk eens naar de jaarlijkse campagne van Dokter Kat, welke door Boehringer is ontwikkeld. Eigenaren worden daar geprikkeld door te zeggen dat katten heel goed zijn in het verbergen van ongemak. Vooral als ze ouder worden. Daardoor gaan eigenaren met andere ogen naar hun kat kijken. Afwijkend gedrag valt zo eerder op, maar ook als er nog niets te zien is kunnen eigenaren zich gaan afvragen of er toch niet iets sluimert. Daarmee heb je hun aandacht gewekt. Wanneer je dan laat weten dat het goed is om de gezondheid van de kat eens te laten controleren zullen veel meer mensen dit gaan overwegen.
Kijk maar eens naar jouw eigen gedrag als consument. Pas wanneer je behoefte aan een bepaald product of dienst hebt ga je pas om je heen kijken wat er allemaal beschikbaar is. Eerder zul je niet geïnteresseerd zijn.
3.
Soms lees je een interessant bericht in de nieuwsbrief van een praktijk, maar kun je op de website niets over dat onderwerp terugvinden. Mijn interesse als klant is dan grotendeels verdwenen. Hoe kun je als praktijk je website, social media en nieuwsbrieven effectief met elkaar verbinden?
Het mooie van deze kanalen is dat je ze zelf in beheer hebt. Je hebt er dus volledig de controle over. Maar dan moet je ze wel goed op elkaar afstemmen. Doe je dat, dan gaan ze synergetisch werken. Een nieuwsbrief kan een mooie springplank zijn naar je website. Je nieuwsbrief bestaat meestal uit een of meerdere korte berichten. Deze geven op compacte wijze je boodschap weer, waarmee je de lezer probeert te prikkelen. Lukt dat, dan kun je ze via een linkje naar je website sturen waar uitgebreider over het onderwerp verteld wordt. Ook kun je mensen via je social media naar je website sturen voor meer informatie. De kunst zit ‘m juist in die verleiding. Hoe maak je iemand zo nieuwsgierig in een onderwerp dat-ie er graag meer over wil weten?
Je moet natuurlijk wel weten waarover je gaat praten. De berichten op social media worden vooral ad hoc gebruikt, afhankelijk van wat er in de praktijk gebeurt. Dat is leuk en levert misschien wat interactie op, maar daardoor gaan klanten niet vaker naar de praktijk komen, laat staan dat je er nieuwe klanten mee werft. Wil je echt resultaat halen uit je digitale marketing, dan moet je daar een plan voor maken. Dit plan is afgestemd op die gebieden waar je als praktijk in wilt groeien. Bijvoorbeeld, je wilt je richten op je bestaande klanten. Dan moet je hen duidelijk motiveren waarom ze naar de praktijk moeten komen. Een seniorencampagne, net als die van Dokter Kat, is dan een mooi onderwerp waar je over kan gaan praten. Maar het kan ook over gebitsverzorging gaan of over obesitas. Via je nieuwsbrief informeer je je klanten over dit onderwerp. Verwijs naar je website voor meer informatie. Daarnaast kun je leuke weetjes, foto’s en succesverhalen over patiënten rondom dit onderwerp delen via Facebook. Zo gebruik je alle drie de kanalen om aandacht te vragen van je klanten. Mochten zij zichzelf (en hun huisdier) hierin herkennen, dan zal je een deel van deze eigenaren motiveren om meer hierover te weten te komen en kun je ze uiteindelijk bewegen om een afspraak te maken. Je moet daar wel tijd voor maken en iemand in je team hebben die dit leuk vindt om hieraan te werken. Maar als je dat met overtuiging doet, dan gaat dat zeker wat opleveren.
4.
Meten is weten! Op social media heb je de reacties en de likes. Maar op welke manieren kan je als dierenartsenpraktijk de effectiviteit van hun marketing-inspanningen nou echt meten en beoordelen?
Inderdaad, meten is weten. Dat is ook zo leuk aan digitale marketing, alles wat er gebeurt op je website, op je Facebookpagina en met je nieuwsbrief kun je meten. De uitdaging zit ‘m vooral in het verleiden tot interactie. Hoe zorg je er nou voor dat mensen een reactie op een berichtje geven of op een link in je nieuwsbrief gaan klikken? Dat begint met de klant aanspreken in de taal die hij of zij gebruikt. Maar daar gaat het vaak mis. Want wij praten niet in de taal van de klant, wij praten in de taal van de dierenarts.
We willen heel veel vertellen vanuit onze beleving als zorgprofessional, maar maken daarmee geen connectie met de klant. Ik zal een voorbeeld geven. Laatst zag ik op een Facebookpagina een foto van twee katten. Deze katten waren duidelijk op hoge leeftijd en zaten op hun gemak op de behandeltafel van de dierenarts. Daarbij de tekst: ”Dit zijn Floortje en Doortje. Ze komen voor hun gezondheidscontrole en hun jaarlijkse vaccinatie.” Wanneer ik op de ‘Meer weergeven’ knop zou klikken kan ik meer informatie krijgen. Maar zeg nou eerlijk, zijn er veel eigenaren die dat doen op basis van deze tekst? Ik heb dat toch gedaan en wat lees ik daarna: “Floortje en Doortje zijn allebei al 20 jaar oud en wonen in hetzelfde huis. Het zijn geen zusjes, maar zijn al wel hun hele leven samen.” Kijk, daar word ik als eigenaar veel vrolijker en geïnteresseerder van. Wat als deze tekst bovenaan had gestaan, dan weet ik zeker dat veel meer mensen de rest van de tekst ook had gelezen. Als je dan uitlegt dat Floortje en Doortje al hun hele leven gevaccineerd worden en dat wij als team elk jaar weer blij zijn om ze te zien, dan gaan veel meer mensen op dat bericht reageren. Vervolgens komt het bericht bij alle volgers van jouw fans terecht, waarmee je een veel groter publiek bereikt.
5.
Een beetje hulp bij je marketing is altijd handig. Welke marketingtool mag volgens jou niet ontbreken bij het ontwikkelen of uitvoeren van de marketingstrategie?
Nou, dat zijn er wel meer dan één. Tegenwoordig zij er vele hulpmiddelen die het creëren van content makkelijk maken. Het mooie van deze programma’s is dat het je heel veel tijd kan schelen in het maken van berichten. Want ik merk dat het daar vaak aan ontbreekt. Laat ik er twee noemen:
Als eerste Canva, dit is een online designplatform waarmee je onder andere de illustraties voor je Facebook berichten kunt ontwerpen en foto’s kunt bewerken. Je kunt daarbij je eigen huisstijl kenmerken gebruiken, zodat je jezelf duidelijk kunt onderscheiden.
Ten tweede ChatGPT als handig hulpmiddel voor het maken van je teksten. Veel mensen vinden het schrijven juist erg lastig en hierbij kan dit programma je heel goed helpen. ChatGPT is een AI-instrument en werkt dus op basis van kunstmatige intelligentie en het is fascinerend wat het allemaal kan.
Geloof me, dit zijn echt twee heel handige hulpmiddelen. Maar ook niet meer dan dat. Het succes dat je als praktijk kunt hebben met je eigen digitale kanalen staat of valt met twee zaken: (1) een plan wat duidelijk maakt wat je wilt bereiken en over welke onderwerpen je gaat communiceren, en (2) welke content je je daarvoor gaat maken en hoe je daarmee contact maakt met de eigenaar die je wilt bereiken, zodat deze hier ook wat mee gaat doen.
Wij kunnen je met allebei deze zaken helpen. Heb je behoefte aan een meer planmatige aanpak van je digitale marketing, dan raad ik je aan om onze training ‘Digitale marketing voor de DAP‘ te volgen. Deze bestaat uit 5 modules, waarin we tot in detail ingaan op de verschillende kanalen, het maken van content, het ontwikkelen van een campagne (wat je tijdens de training letterlijk gaat doen) en hoe je het succes meet.
Ben je meer geïnteresseerd in verbeteren van je interactie op Facebook of Instagram, dan is onze training ‘Haal meer uit je social media‘ voor jou. Tijdens deze training van 1 dag leren we je hoe je Facebook posts maakt waar klanten echt op gaan reageren. Hoe schrijf ik een bericht vanuit het perspectief van de eigenaar, hoe maak ik mooie afbeeldingen en hoe kan ik efficiënter met mijn tijd omgaan. We laten je hier uitgebreid oefenen met Canva en Chat GPT die ik eerder noemde. Een hele praktische en leerzame dag die ik iedereen kan aanraden.
Enorm bedankt voor het beantwoorden van deze vragen René. Ik denk dat het zeker helpt als de verantwoordelijke personen voor social media deze vragen meenemen in het ontwikkelen van hun marketingplan. Wil jij als lezer nou meer leren over deze onderwerpen en hoe je ze effectief kunt toepassen in de praktijk?
Op 23 mei geven we de training ‘Haal meer uit je social media‘. Dit is een praktische training van één dag waarin je leert om goede en aantrekkelijke berichten te maken voor jouw social media kanalen, waar je klanten echt wat mee gaan doen.
Op 25 september starten we met de meerdaagse training ‘Marketing voor de DAP’ die we samen hebben ontwikkeld met MSD. De training bestaat uit 5 modules, gericht op het volledig benutten van je digitale marketingpotentieel. Schrijf je in of vraag meer informatie aan voor deze boeiende en waardevolle cursus!
Andere artikelen uit deze nieuwsbrief
Dit artikel is verschenen in de rundvee nieuwsbrief van juli 2023. Vind je dit een interessant artikel? Dan zijn de overige onderwerpen in deze nieuwsbrief wellicht ook leuk om te lezen.