Wat is een waardepropositie?
Een effectieve waardepropositie benadrukt het probleem of de behoefte die je adresseert en de unieke meerwaarde die jouw product of dienst biedt aan klanten. Kortom het is een samenvatting van alle voordelen die jouw service oplevert.
Hoe formuleer je een waardepropositie?
Bij het formuleren vertel je waarom jouw aanbod beter de behoefte van de klant invult dan de oplossing van de concurrent en welke unieke eigenschappen je als praktijk het meest geschikt maken. Waarom zijn jouw service én jouw praktijk beter in staat om veehouders te helpen dan concurrenten?
Je bent en biedt wat je website zegt.
Na het bekijken van de websites van vele verschillende rundvee/gemengde praktijken valt mij op dat er nog verbetering mogelijk is. Op de meeste websites wordt wel vermeld wat de praktijk doet, maar niet wat het dan concreet voor de veehouder betekent en oplevert. Ook wat de praktijk dan uniek of bijzonder maakt wordt vaak te weinig toegelicht. En iedere praktijk, ook die van jou, heeft unieke aspecten.
Kortom, er wordt nog te weinig vanuit de positie van de veehouder geredeneerd: die is namelijk niet op zoek naar wat je doet (“vaccineren tegen kalverdiarree”) maar wel naar een oplossing of behoefte-invulling die je biedt (“jongvee-opfok begeleiding op maat”).
De basis van jouw marketingplan.
Belangrijk bovendien is dat je waardepropositie ook de basis vormt voor jouw marketingplan en -activiteiten. Het geeft duidelijk weer hoe je je klanten helpt en voor hen voordeel oplevert. Deze duidelijkheid is belangrijk in het consistent communiceren van de voordelen in alle marketinguitingen, zoals tijdens gesprekken met veehouders. De propositie zorgt dus ook intern voor afstemming en duidelijkheid over de geboden service.
Aangezien je je bij het formuleren van je waardepropositie echt moet verplaatsen in de klant, je veehouders, word je gedwongen om na te denken welk probleem/behoefte je oplost/invult en welke waarde/voordelen dit oplevert. Pas als je dit scherp en duidelijk hebt, kan je ermee de markt in.
Hieronder enkele tips waarmee je aan de slag kan bij het formuleren van je waardepropositie.
- Wees duidelijk en beknopt. Gebruik korte zinnen en vermijdt wollig taalgebruik.
- Beschrijf vanuit het standpunt van je veehouders de pijnpunten en behoeftes die je aanspreekt.
- Verwoordt duidelijk de tastbare en niet-tastbare voordelen die je diensten bieden, wederom vanuit de positie van de klant. Denk hierbij aan parameters zoals opbrengst, tijd, kostenreductie maar ook aan sociale-psychologische zoals werkplezier, arbeidsgemak en gemoedsrust.
- Geef aan wat jouw als praktijk uniek en onderscheidend maakt
- Onderbouw je waardepropositie met bewijs, zoals casestudies, getuigenissen en/of data.
Samenvattend verwoordt een goede waardepropositie de specifieke voordelen die je dienst biedt en de waarde die het je klanten oplevert. En waarom jij als praktijk de unieke partner bent die dit aanbiedt.
Ontdek hoe je website en een goede branding strategie je praktijk kunnen transformeren.
Wil je hiermee aan de slag of meer informatie hoe wij je hierbij kunnen helpen, stuur me een bericht op tom@digiredo.nl