Blader er doorheen en je ziet en voelt direct dat dit een bijzonder boek is: met zijn harde kaft en speelse lay-out met veel cartoon-achtige illustraties heeft het een creatieve uitstraling. Geheel anders dan een traditioneel ‘saai’ management boek. En dat is nu precies de bedoeling van het boek: het wil namelijk dat je met de instrumenten en methodieken die aangeboden worden, op een creatieve manier en met een ‘multidiscipliniar’ team (dus een groep mensen met verschillende competenties en kwaliteiten) kritisch je verdienmodel analyseert en vervolgens kijkt naar mogelijkheden om dit, al dan niet drastisch, te verbeteren.
Business Model Canvas
Rode draad in het boek is het ‘Business Model Canvas’. Dit is een doek waarop je met je team als een soort schilders je verdienmodel (letterlijk) in beeld kunt brengen. Het doek is opgedeeld in negen velden: klantsegmenten, waardepropositie, klantrelatie(beheer), inkomstenstromen, key resources (dus je productiemiddelen), kernactiviteiten, key partners en kostenstructuur. Aan de hand van duidelijke voorbeelden (zoals Nintendo’s Wii, Nespresso, Gillette en Google) wordt uitgelegd hoe je het canvas moet invullen.
Creatief proces
Nadat je je eigen businessmodel op het canvas hebt aangebracht biedt het boek zes methoden aan de hand waarvan je je bedrijfsmodel kritisch kunt analyseren en verbeteren. In al deze methoden wordt gebruik gemaakt van technieken die de creativiteit van de groep stimuleren, om op deze manier op nieuwe en innovatieve ideeën te komen. Al kun je voor de begeleiding van deze brainstormsessies een beroep doen op een derde partij die hier ervaring mee heeft, niets hoeft je ervan te weerhouden om de oefeningen die in het boek worden aangedragen zelf met je team uit te voeren. En gegarandeerd dat daar iets bruikbaars uitkomt.
Relevantie voor de DAP
Al presenteert het boek zich vooral als een handleiding voor de ontwikkeling van nieuwe bedrijfsprocessen, voor de DAP denk ik dat dit al een enorm goed hulpmiddel is om je eigen bedrijfsstructuur en verdienmodel in kaart te brengen. Het helpt je om op een meer strategische manier naar je eigen bedrijf te kijken. Want, laten we eerlijk zijn, vaak weten we niet goed hoe de praktijk structureel in elkaar zit. Welke klantsegmenten bedienen we eigenlijk? Wat is nu werkelijk onze waardepropositie? En hoe verhouden de inkomstenstromen en de kostenstructuur zich met elkaar? Wie zijn onze key partners en hoe onderhouden we deze relaties?
Daarnaast, omdat het werken aan het Canvas een team activiteit is, dwingt het je er tevens toe om dit niet in je eentje te doen, maar samen met de medewerkers van de praktijk. En daarin zul je merken dat er in je team bruikbare en vernieuwende ideeën en visies heersen, waar je zelf nog niet aan gedacht had.
Dit leidt tot co-creatie, samen met elkaar nieuwe ideeën genereren. Grappig detail is dat dit boek ook door co-creatie tot stand is gekomen. Bijna 500 mensen (in het boek allemaal vermeld als co-createurs) werkten mee aan de totstandkoming van het boek door feedback op de inhoud te geven via een online community. Een mooi voorbeeld van ‘practice what you preach’.
Grip masterclass
Binnen onze Grip masterclass gebruiken het Business Model Canvas als basis om praktijken in kaart te brengen. Als deelnemer krijg je dus aan de hand van het canvas een goed beeld van de structuur van je praktijk en inzicht je sterktes en je zwaktes. Tijdens de verschillende modules bieden we verschillende instrumenten en hulpmiddelen waarmee je, terug in de praktijk, met je team aan de slag kunt. Maar niets weerhoudt je er natuurlijk van om dit boek nu al te gaan lezen. Het is zeer toegankelijk en al lezend raak je geïnspireerd en gemotiveerd om ermee aan de slag te gaan. Mocht je nu ook deelnemer aan de masterclass zijn, kom je in ieder geval al behoorlijk beslagen ten ijs.
Titel: Business Model Generatie
Auteurs: Alexander Osterwalder en Yves Pigneur
Uitgever: Kluwer, 281 pagina’s, juni 2010, vertaald uit het Engels
Prijs: €45,90 (bol.com)