De GD praktijk in beeld en getal
editie 2024

Hoe kunnen we je helpen?

P48 Bank digiRedo
Jou en je team beter maken en gelukkiger in jullie werk, daar gaat het ons om. Daarmee motiveer je je collega’s, worden je klanten blijer en presteert de praktijk beter. Kengetallen helpen ons daarbij, die geven inzicht. Maar onze echte kracht ligt in de interpretatie ervan en in de manier waarop wij je helpen hoe daar als ondernemer en team mee om te gaan. Een paar voorbeelden:

Stel doelen en maak een plan

Het werk in de praktijk is dynamisch en hectisch. Elke dag is anders en er wordt continu een beroep op je gedaan. Maar een concreet doel stellen en een plan hoe je daar gaat komen geeft houvast en richting. Dat is goed voor jou als ondernemer of praktijkmanager, maar zeker ook voor je team.

Deel je plan en resultaten regelmatig met je team

Als je een plan hebt, geweldig. Daarmee laat je zien dat je een doel hebt gesteld en hebt bepaald hoe je daar wilt komen. Maar dat moet je wel delen met je team. Waarbij je, eenmaal onderweg, je team regelmatig laat weten of jullie nog op de juiste koers liggen. Doe je dat niet dan ben je net de coach van een voetbalelftal dat zonder strategie aan de wedstrijd begint. De kans om die te winnen wordt dan heel klein.

Zorg voor een doordacht prijsbeleid

Hoe je de prijs van je diensten en producten bepaalt hangt af van meerdere factoren. Enerzijds op basis van wat het jou kost om bijvoorbeeld een kat te castreren (de kostprijs), maar ook wat je daarnaast allemaal doet in de dienstverlening naar de klant. Hoeveel aandacht geef je de klant, welke service biedt je of hoe innovatief zijn de technieken die je gebruikt? 

Of juist niet, want daardoor kun je de prijs zo laag mogelijk houden. Allemaal zaken waar je goed over moet nadenken en die je consistent moet doorvoeren in je prijsbeleid. Dat is lastig, maar eenmaal goed uitgevoerd is het een kwestie van bijhouden. Als beloning krijg je veel minder gedoe over de prijs, omdat je klanten heel goed weten wat ze krijgen voor de prijs die ze betalen.

Ken ieders talent en gebruik ze


Iedere collega heeft talenten. In de OK, in de omgang met klanten of in het creëren van nieuwe plannen en ideeën. Het is belangrijk om die talenten te kennen. Gebruik je die, dan komt dat niet alleen de praktijk ten goede, maar ook aan het werkgeluk van je collega. Want daar spreekt waardering uit en geef je hem of haar de mogelijkheid zich te ontwikkelen in datgene waar hij of zij goed in is. Daar worden je collega’s gelukkig van en maakt ze loyaal naar de praktijk. Dat is wel fijn, zeker in een tijd waar personeel schaars is.

Goed plannen levert veel winst op

Met winst bedoelen we niet alleen financieel.
Goed plannen levert tijd op. Omdat je afspreekt wat je wanneer wel doet en wat niet. Daardoor wordt het werk gedaan binnen de tijd die ervoor staat en is er minder uitloop.

Goed plannen levert tevreden collega’s op. Daarmee verdeel je de taken onder elkaar en krijgt iedereen meer de mogelijkheid om dat te doen waar ze goed in zijn (en vaak ook het leukst vinden).

Goed plannen levert blije klanten op. Die wachten minder, krijgen de aandacht die ze verdienen en voelen zich beter gehoord.

Goed plannen levert beter diergeneeskunde op. Er is meer focus op het werk dat gedaan moet worden. Daardoor ben je beter geconcentreerd en heb je meer aandacht voor je patiënten.

Goed plannen levert zo uiteindelijk ook financieel meer op. Dat is het resultaat van al die voorgaande factoren. En dat is prima.

Optimaal inzetten van paravets is een sleutel tot succes

Het leuke van data is dat je bepaalde verbanden kunt leggen. Zo zien we dat je veel efficiënter kunt werken door paraveterinairen beter in te zetten. Dat ontlast de dierenarts, want die kunnen zich meer richten op het werk waar zij voor gekwalificeerd zijn. Dat maakt het werk voor de paravet uitdagender, want ook zij mogen meer het werk doen waar ze voor opgeleid zijn. Het leidt tot blijere klanten, want die worden hierdoor beter bediend. En, wederom tot slot, het levert ook financieel meer op. Maar ook nu enkel als resultaat van het voorgaande.

Weet wie je bent als praktijk en draag dat uit

Moeilijke materie, want we hebben het hier over missie, visie en de identiteit van je praktijk. Iedereen weet dat het belangrijk is, maar de meesten vinden het heel lastig om dit tastbaar te maken.

Geloof ons, elke praktijk heeft haar eigen karakter, haar eigen kenmerken en eigen manier van werken. Alleen zitten jullie daar zelf zo diep in, dat je het niet meer ziet en het vanzelfsprekend vindt.

Zodra je je eigen identiteit tastbaar kunt maken, laat je zien waar jij je in onderscheidt ten opzichte van andere praktijken. Klanten vinden dat fijn, vooral de klanten die echt bij jou passen. Maar ook (potentiële) collega’s, want die begrepen beter of ze wel of juist niet bij je passen.

Wij helpen je in de zoektocht naar jouw identiteit en geven deze vorm zodat dat naar buiten toe duidelijk wordt. En ook dat levert alle voordelen op die we hierboven eerder genoemd hebben: een gelukkiger team, blijere klanten en een praktijk die beter presteert.

Welke uitdaging heb jij met je praktijk? Laat het ons weten en we kijken hoe we je kunnen helpen. Bel ons gerust, voor een eerste gesprek komen we vrijblijvend bij je op bezoek.