1. Training motiveert
Het is fijn voor medewerkers om gedurende hun carrière regelmatig nascholing te volgen. Dat geldt voor iedereen die in de praktijk werkt. Het houdt de kennis op peil, het leert nieuwe vaardigheden en geeft zicht op de ontwikkelingen in het vakgebied. Daarnaast kun medewerkers ook laten bijscholen op gebieden die nieuw voor hen zijn, maar waar binnen de praktijk wel behoefte aan is. Hierdoor wordt hun horizon verbreed en blijven ze zichzelf ontwikkelen. Dat motiveert en zorgt ervoor dat ze nieuwe uitdagingen kunnen aangaan.
2. Training verbetert de efficiëntie
Training verbeter je niet alleen kennis, het leidt ook tot een grotere efficiëntie op de werkvloer. Wanneer een medewerker een training volgt, bijvoorbeeld op het gebied van planning en organisatie of timemanagement, kun je met elkaar werkprocessen aanpassen, waardoor je efficiënter met elkaar gaat samenwerken. Dat is wel zo prettig in een tijd waar de werkdruk hoog is en het aantal handjes beperkt. Dit rendement wordt zelfs groter wanneer je een training met een aantal collega’s of het gehele team doet.
Het rendement van een training wordt groter wanneer je deze
met een aantal collega's of het hele team doet.
3. Training maakt mensen breder inzetbaar
De meeste collega’s komen de praktijk binnen als dierenarts of paraveterinair. Hele goede professionals in hun vakgebied, maar beperkt in de kennis op gebieden die voor de continuïteit van de praktijk essentieel zijn. Denk bijvoorbeeld aan personeels- en financieel management, planning, marketing en communicatie. Door nascholing aan te bieden op deze onderwerpen verbreed je de kennis en vaardigheden binnen de praktijk en zijn medewerkers breder inzetbaar. Op voorwaarde dat ze affiniteit hebben met deze gebieden.
4. Training creëert loyaliteit
Uit onderzoek blijkt dat nascholing medewerkers meer tevreden maakt en bijdraagt aan een goede werksfeer. Dit creëert een positieve binding met de werkplek en zorgt voor groeikansen binnen de praktijk. Dit alles leidt tot een grotere loyaliteit. Het verloop onder personeel dat zich door nascholing blijvend kan ontwikkelen is lager dan waar dat niet het geval is. Dat is tevens goed voor het imago van de praktijk.
5. Training maakt je tot een aantrekkelijke werkgever
Praktijken die aandacht hebben voor de ontwikkeling van hun personeel creëren een positief imago. Dat wordt als een enorm pluspunt gezien door mensen die op zoek zijn naar een nieuwe werkomgeving. Zij hebben een voorkeur voor paktijken waar ze zichzelf kunnen ontplooien door middel van trainingen en opleidingen. Wanneer jij je op dit gebied duidelijk profileert, wat door je huidige personeel bevestigt wordt, dan zijn je kansen op het vervullen van een vacature veel groter. Niet onbelangrijk in een tijd van arbeidskrapte.
6. Training zorgt voor een betere prestatie als praktijk
Uiteindelijk zorgt dit alles ervoor dat je als praktijk beter gaat presteren. Immers, wanneer je zorgt voor beter opgeleid personeel, dat gemotiveerder is, efficiënter werkt en met meer plezier naar het werk gaat, dan uit zich dat ook in de prestatie van de praktijk. Dit merk je bijvoorbeeld aan de beheersing van de werkdruk, de klanttevredenheid en aan de financiële ontwikkeling van de praktijk. Voorwaarde is wel dat je goed weet waar je met de praktijk heen wilt. Zorg voor concrete doelstellingen, een solide strategie en een goede uitvoering daarvan. Dit zijn basisvoorwaarden om nascholing goed in te kunnen zetten.
Zorg dat je medewerkers zich bijscholen op onderwerpen die
relevant zijn voor hun functie en voor zichzelf als persoon.
7. Training is een investering, geen kostenpost
Dat brengt me bij de laatste reden. Veel medewerkers mogen wel een training of een workshop volgen, maar vaak is dat om hem of haar tevreden te houden. De training zelf wordt als kostenpost gezien. In de meeste gevallen rendeert zo’n training niet of onvoldoende. Dat is zonde. Want een training kan (beter gezegd: moet) heel veel opleveren. Denk aan wat we hierboven besproken hebben; het motiveert, leidt tot een hogere efficiëntie en bredere inzetbaarheid van de medewerker. Wat zich uit in een positief imago en betere prestatie van de praktijk als geheel. Waarmee het meer oplevert dan dat het kost. Kortom, training is een investering.
Trainingen en nascholing kunnen je praktijk heel veel opleveren. Sterker nog, biedt je geen nascholing dan ben je dief van je eigen portemonnee. Voorwaarde is wel dat je trainingen op een goede manier toepast. Zorg dat je medewerkers zich bijscholen op onderwerpen die relevant zijn voor hun functie en voor zichzelf als persoon. Stel doelen met elkaar vast: wat zijn jouw en mijn verwachtingen van deze opleiding? Wat ga jij leren en hoe gaan we dit toepassen in de praktijk? Hiermee laat je zien dat jouw bereidheid om te investeren wederkerig is: je mag ook iets terugverwachten van je medewerker. Dat betekent dat het bij de training zelf niet stopt, maar dat je samen een plan maakt hoe het geleerde toegepast kan worden. Zo zorg je dat alle voordelen van training en nascholing samenkomen en geborgd worden in jouw praktijk.
Ben jij benieuwd hoe wij je kunnen helpen met het optimaal inzetten van trainingen voor je medewerkers en je praktijk? Wij bieden een grote hoeveelheid aan trainingen en workshops, speciaal voor de DAP. Van open trainingen en in-praktijk trainingen tot trajecten op maat. Kijk op onze vernieuwde website of neem direct contact met ons op. We helpen je graag verder.