Waarom iedere praktijk een nieuwsbrief moet hebben

Een email nieuwsbrief is een zeer krachtig middel om contact te houden met je klanten. Wist je dat 88% van de Nederlanders zich het afgelopen jaar op minimaal 1 nieuwsbrief heeft geabonneerd?

Waarom iedere praktijk een nieuwsbrief moet hebben

Een email nieuwsbrief is een zeer krachtig middel om contact te houden met je klanten. Wist je dat 88% van de Nederlanders zich het afgelopen jaar op minimaal 1 nieuwsbrief heeft geabonneerd? Dat 73% van de Nederlanders wel eens iets gekocht heeft naar aanleiding van een maling? En dat 58% wel 10 verschillende nieuwsbrieven ontvangt? Daar zitten ongetwijfeld ook huisdiereigenaren tussen. Waarvan er genoeg zijn die zich net zo lief willen abonneren op de nieuwsbrief van hun dierenarts.

Waarom?

Ik neem je stap voor stap mee hoe je een email nieuwsbrief start. Maar ik zal eerst nog een aantal redenen noemen waarom dit een heel goed idee is voor de praktijk.

  • Bijna iedereen gebruikt email
    97% van de Nederlanders checkt dagelijks zijn email. De meeste van ons vinden het geen probleem om serviceberichten (82%) en reclame (69%) via email te ontvangen. Daarnaast vertrouwen we email van alle digitale middelen nog het meest wanneer het gaat om onze privacy.
  • Het kost bijna niets
    Een email nieuwsbrief is een goedkoop marketingmiddel, zeker in vergelijking met drukwerk, waarbij naast de productiekosten ook nog eens verzendkosten betaald moeten worden. Daarnaast zijn de programma’s waarin je een email nieuwsbrief maakt zijn veelal gratis. En doordat er niets fysiek gemaakt en verstuurd wordt is het heel milieuvriendelijk.
  • Je kunt het effect meten
    Een fantastisch voordeel van een email nieuwsbief, je kunt precies zien wat je lezers met je nieuwsbrief hebben gedaan: hoeveel mensen hebben hem geopend en op welke berichten werd doorgeklikt. Je weet dus precies wat ze interessant vinden en wat niet. Da’s een stuk lastiger te bepalen met een brief die op de deurmat valt.

Schrijven

Heb je al deze voorbereidingen gemaakt, dan kun je vol enthousiasme je eerste nieuwsbrief gaan schrijven. Laat me je hiervoor ook nog een paar tips geven:

  • Zorg voor een prikkelende onderwerpregel
    De onderwerpregel is vaak het eerste wat je abonnees zien. Die moet overtuigend en pakkend genoeg zijn zodat ze de nieuwsbrief openen. De onderwerpregel moet zo kort mogelijk zijn, maximaal 50 tekens, en voor mobiele weergave zelfs maar 35. Laat hem verwijzen naar je belangrijkste informatie. Bijvoorbeeld:
    • We gaan verbouwen!
    • Fikkie mag op vakantie en neemt mee…
    • Corona bij de hond, is dat gevaarlijk?
  • Zorg voor interessante en relevante inhoud
    Wordt je nieuwsbrief geopend? Geweldig, dan is het eerste succes binnen. Maar dan komt het, want waar gaat het over? Schrijf aantrekkelijke, goed lopende teksten, die aansluiten bij de onderwerpregel en passen bij jouw praktijk. Denk daarbij aan de stijl waarin je schrijft. Die moet overeenkomen met de manier waarop je met je klanten omgaat. Spreek je bijvoorbeeld je klanten vooral met u aan, schrijf dan ook in deze vorm. Plaats leuke foto’s bij de teksten, maar gebruik ze altijd ter ondersteuning van de tekst. Zorg boven alles dat de inhoud relevant is voor je klanten. Jij kunt het wel leuk vinden wat je vertelt, maar vinden je klanten dat ook? Dat laatste, daar gaat het om.
    Tip: lees je teksten hardop voor, dan merk je heel snel of ze wel lekker lopen.

Voorbereidingen

Goed, ik hoop dat het nu een beetje begint te kriebelen en dat je er graag mee wilt beginnen. Maar voordat je je eerste nieuwsbrief kunt versturen, moet je wel wat voorbereidingen treffen:

  • Kies een mailprogramma
    Veel programma’s zijn gratis, zoals Laposta, Sendinblue en Mailchimp, wat wij gebruiken. Je gaat hierbij pas betalen wanneer bijvoorbeeld het aantal abonnees of het aantal verzonden mails boven een bepaald aantal komt of wanneer je meerdere gebruikers wilt. Voor de meeste praktijken is de gratis versie  een prima optie. Maar zelfs een betaald account is nog altijd voordeliger dan drukwerk. De meeste programma’s zijn gebruiksvriendelijk en helpen je goed op weg met allerlei instructies en tutorials.
  • Maak een adressenlijst
    Binnen je mailprogramma worden de gegevens van je abonnees opgeslagen. Zorg dat je daarin de meest belangrijke informatie verzamelt, zoals voornaam, achternaam en e-mailadres. Vraag eventueel naar het type huisdier wat je klant heeft. Heb je bijvoorbeeld bijzonder katten-nieuws, dan kun je dit exclusief naar je katteneigenaren sturen. Exporteer alle emailadressen van je klanten uit je Praktijk Management Systeem en importeer deze in je mailprogramma (dit is wettelijk toegestaan, kijk maar onderaan dit artikel). Je mailprogramma houdt bij of mensen zich uitschrijven, zodat je deze niet per ongeluk alsnog een nieuwsbrief kunt sturen.
  • Bepaal de frequentie
    Wil je een trouw lezerspubliek opbouwen dan zul je regelmatig een nieuwsbrief moeten versturen. De inhoud moet wel relevant zijn, kwaliteit gaat boven kwantiteit. Wanneer je je klanten vaak bestookt met nieuws wat ze niet zo interessant vinden, dan raak je ze kwijt. Eén keer per 1 of 2 maanden is een goede frequentie en uitdagend genoeg. Wij versturen onze nieuwsbrief maandelijks. Dat bevalt prima, maar vraagt elke keer opnieuw aandacht en discipline om het goed uit te voeren.
  • Zorg voor een aantrekkelijke opmaak
    In je mailprogramma kun je de nieuwsbrief naar de huisstijl van de praktijk ontwerpen. Zorg voor een vaste opbouw van de berichten. Wij beginnen altijd met een hoofdbericht, wat verwijst naar het blog op onze website. Daaronder staan een aantal kleinere berichten, bijvoorbeeld de aankondiging van een webinar, een praktijk die in het zonnetje wordt gezet met de Borrelbox, een uitnodiging voor een bijeenkomst of een korte poll. Daaronder onze agenda voor de komende periode en klaar. Ontwerp zelf een structuur waarin je je informatie kwijt kunt en denk daarbij aan vaste rubrieken en onderwerpen. Maar begin bescheiden, uitbreiden kan altijd later nog.
  • Zorg voor een ‘Chef Nieuwsbrief’
    Een nieuwsbrief kan alleen een succes worden, wanneer er iemand is die de touwtjes in handen neemt en ervoor zorgt dat er elke maand een nieuwsbrief uitgaat. De Chef Nieuwsbrief zorgt dat het nieuws verzameld wordt (en nieuws is er altijd, elke week, in elke DAP), stimuleert collega’s om een stukje te schrijven of foto’s te maken, maakt de nieuwsbrief op en verstuurt hem. Daar krijgt de Chef natuurlijk ook de tijd voor, het ‘er even naast doen’ is vragen om falen. Geloof me, die tijd is meer dan goed besteed.

Verzenden maar

  • Voeg een ‘Call-To-Action’ toe (CTA)
    Dat de nieuwsbrief gelezen wordt is natuurijk fijn, maar je kunt er nog veel meer mee doen. Gebruik hem als een soort springplank door er knoppen en links aan toe te voegen, zoals ‘Lees meer’ of ‘Schrijf je nu in’.  Hiermee verleid je de lezer tot een actie (die het programma voor je registreert), waarmee hij iets extra’s krijgt:
    • een blog op je website, waar veel meer informatie over een bepaald onderwerp staat;
    • een lezing op de praktijk waarvoor hij zich kan inschrijven;
    • het geven van zijn mening of antwoord op een vraag die je stelt (een poll);
    • een actievoordeel via een webpagina, exclusief voor hem als abonnee.
  • Zend een testmail
    Stuur altijd eerst een testmail naar een paar collega’s.  Zij kunnen de nieuwsbrief op typo’s controleren en kijken of alle links goed werken. Want er zitten altijd nog fouten in die je niet meer kunt herstellen zodra de nieuwsbrief verstuurd is.
  • Klaar en verzenden maar
    Nu ben je zover dat-ie eruit kan. Dat is altijd een spannend moment. Mailchimp doet daar iets heel grappigs mee, wat de spanning nog een beetje opvoert…
Mailchimp rode knop en high five

En nu meten wie het leest

  • Het mooie van zo’n mailprogramma is dat het precies weet wie de nieuwsbrief opent en waar op geklikt wordt. Daarom zijn die CTA’s zo belangrijk. Dat openen begint vrijwel direct nadat-ie verstuurt is, je kunt er als het ware op wachten (echt waar, dat is heel leuk om te volgen). Maar wil je een betrouwbaar beeld krijgen van het gebruik, kijk dan na een paar dagen kritisch naar deze resultaten. Hoeveel abonnees hebben hem geopend? Wat vinden je lezers leuk (waar hebben ze op geklikt)? Waar doen ze juist niets mee (welke links gebruiken ze niet)? Daar leer je van voor een volgende keer. En in het geval van bijvoorbeeld een actie: vraag aan de klanten die daadwerkelijk in de praktijk komen, hoe ze van deze actie hebben gehoord.

Enthousiast geworden? Ga er dan snel mee aan de slag. Heb je moeite met het opstarten van je nieuwsbrief, met het ontwerp of met het schrijven van de teksten? Wij helpen je graag verder. We hebben voor verschillende praktijken succesvolle nieuwsbrieven ontwikkeld. Wij ontwerpen hem voor je in de stijl van de praktijk, denken met je mee over de structuur, helpen met het schrijven van de teksten en trainen je in het gebruik van het programma. Na een korte, intensieve begeleiding kun je het daarna heel goed zelf. Neem dus gerust contact met ons op. Of kom vanaf eind maart naar een van onze Inloopspreekuren, die we gedurende twee weken door het hele land houden. Want daar gaan we het de hele avond over marketing voor de DAP hebben, waaronder ook over nieuwsbrieven. We hopen je snel te spreken.

Schermafbeelding 2020 02 04 om 14.54.45

Deel deze blog met anderen!