Facebook, Instagram of WhatsApp – welke sociale media kies je?

Met al die verschillende kanalen, van Facebook en Twitter tot Instagram en WhatsApp, hoe weet je nou welk kanaal je moet kiezen?

Facebook, Instagram of WhatsApp – welke sociale media kies je?

Het gebruik van sociale media in dierenartsenpraktijken begint ‘mainstream’ te worden; meer dan 70% van de GD praktijken maakt er gebruik van. Maar, met al die verschillende kanalen, van Facebook en Twitter tot Instagram en WhatsApp, hoe weet je nou welk kanaal je moet kiezen? Op 27 september geven we een training waarbij deze vraag centraal staat.

Sociale media kunnen een zeer interessant marketing en communicatie instrument zijn om met je klanten in contact te blijven. Het biedt unieke mogelijkheden om je klanten op een directe, laagdrempelige en authentieke manier te laten voelen wie je bent en wat je als praktijk belangrijk vindt. Zeventig procent van de dierenklinieken in Nederland maakt gebruik van één of meer social mediakanalen, waarvan Facebook verreweg het meest populair is. Maar er komen meer en meer kanalen bij,  zoals Snapchat, Instagram en WhatsApp. Moet je daar nou ook gebruik van maken? En is Facebook nog wel het beste kanaal?

Verschil Facebook en Instagram

Op Facebook staat het delen van wat mensen bezighoudt centraal en Facebook gaat dus over hun actuele leven. Dit kan op vele manieren, door middel van tekst, foto’s en video’s, waar vervolgens weer op gereageerd kan worden. Met recht een sociaal platform.
Instagram is een platform dat veel meer gericht is op mobiele apparaten en draait om het delen van foto’s en korte video’s. Instagram is veel visueler ingesteld en het sociale aspect is minder direct dan op Facebook. Vooralsnog is Instagram vooral populair onder jongeren en is één van de snelst groeiende platforms.

De keuze voor welk platform mag eigenlijk niet afhangen van het kanaal dat je op dit moment gebruikt. Het kan namelijk snel veranderen, wie herinnert zich niet de snelle opkomst en dito ondergang van Hyves? Je zult dus altijd kritisch moet kijken naar de kanalen die je gebruikt versus de ‘new kids on the block’. Vraag je daarbij altijd af, waarom gebruiken mensen dit? Zou dat iets voor jouw klanten zijn?

Hieronder zie je een overzicht van de belangrijkste social media kanalen en het aantal gebruikers in Nederland in 2016.

Kijk ook naar jezelf

Weten waar je je doelgroep(en) kunt vinden is belangrijk, maar evenzo is het van belang om te weten wat het best bij jou als praktijk past. Wat wil je delen via social media en hoeveel tijd en moeite ben je bereid erin te steken? Vind je het leuk om veel foto’s en korte filmpjes te maken en vooral visueel een verhaal te vertellen? Dan kan Instagram wel eens een leuke aanvulling zijn. Zo niet, dan is het voor jouw praktijk waarschijnlijk minder geschikt.

Social Media gebruik NL 2016

Wat levert het op?

Dat is eigenlijk de meest belangrijke vraag en wordt veelal vergeten. Een recent onderzoek toonde aan dat veel praktijken gebruik maken van Facebook, een goede interactie hebben met hun fans, maar vrijwel geen enkele praktijk weet waar alle inspanningen met social media toe moeten leiden. Niet zelden wordt er enthousiast begonnen, maar na enige weken tot maanden wordt het moeilijk om content te vinden, moet het managen ervan ‘er maar even bij gedaan worden’ en komt de klad erin.

WhatsApp en Facebook één en twee

WhatsApp is op dit moment het meest gebruikte platform en heeft de ‘klassieke’ SMS bijna verdrongen. Facebook is een goede tweede, en groeit nog altijd, vooral onder 65- en met name 80-plussers. De daling die Facebook onder jongeren in 2015 liet zien heeft zich in 2016 niet doorgezet, maar veel groter zal Facebook niet worden. Twitter is in 2016 verder gedaald, vooral omdat het de meeste gebruikers te weinig oplevert. Instagram is behoorlijk gegroeid en is vooral populair onder jongeren en 20- tot 39-jarigen.

Strategisch plan

Net als met alle marketing-communicatie middelen zul je ook voor het gebruik van sociale media een strategisch plan moeten hebben: wat wil ik bereiken, wie wil ik bereiken en hoe ga ik dat doen? Moet het nieuwe klanten opleveren? De naamsbekendheid van de praktijk verhogen? Meer verkeer naar de website opleveren? Klanten beter informeren? Door hierbij stil te staan, zul je op een veel gerichtere manier content gaan delen via social media zoals Facebook en Instagram. Ga je vervolgens het succes meten, dan zul je uiteindelijk een goede inschatting kunnen maken wat het je als praktijk oplevert.

Kijk naar je doelgroep

Om een goede keuze te maken voor een bepaald kanaal zul je moeten kijken naar je belangrijkste doelgroep(en): wie wil je aanspreken en welke kanalen gebruiken zij vooral? Met Facebook lijk je vooralsnog veilig te zitten, het is een nog altijd een populair kanaal en vrijwel elke leeftijdsgroep maakt er (nog) gebruik van. Maar met een sterke groei van Instagram loont het de moeite om je af te vragen of dat van toegevoegde waarde kan zijn. Zoals je je ook kunt afvragen of Twitter nog wel de moeite waard is voor een dierenartsenpraktijk. en, nu WhatsApp het van de SMS gaat winnen, zou het geen idee zijn om dat te overwegen in plaats van een SMS-service?

Social Media training

Binnenkort geven we een social media training voor dierenartsen, paraveterinairen en praktijkmanagers, waarbij we gedurende een middag volop ingaan op de kracht van social media voor de dierenartsenpraktijk. We bespreken de meest relevante social media platforms en helpen je met het ontwikkelen van een plan, waarna je dit thuis concreet voor de praktijk kunt uitwerken. Het resultaat zal zijn dat je na deze training veel gerichter en effectiever met je social media zult omgaan.

De training vindt plaats op woensdagmiddag 27 september in Soest, van 13:00 tot 18:00. Kosten voor de training zijn €195 per persoon (ex BTW). We hebben plek voor maximaal 12 deelnemers. Geïnteresseerd? Meld je dan direct hier aan. We zien je graag op 27 september.

Deel deze blog met anderen!