Een kritische kijk op je praktijk website – deel 2

Je website is een zeer belangrijk communicatiemiddel. Toch is deze vaak niet representatief. Laten we er eens kritisch naar kijken.

Een kritische kijk op je praktijk website – deel 2

Tijdens onze trainingen ‘De Reis van de Klant’ en ‘De digitale dierenarts’ kijken we veelal naar de website van de DAP. Menig praktijk heeft een website die volgens mij geen recht doet aan wie ze zijn en wat ze doen: de site is vaak niet representatief, gebruikt ‘oude’ technologie en is niet up-to-date. En dat is jammer. Je website is immers een zeer belangrijk communicatiemiddel met je (potentiële) klant en van invloed op de keuze van een eigenaar.  

Tijd dus om eens kritisch naar je eigen website te kijken. Want, hoe vaak doen we dat nou werkelijk? Daarom geef ik je een lijst met 10 vragen waarmee je je eigen website eens goed onder de loep kunt nemen. Hierbij deel 2 met de laatste 5 vragen. En, als je het helemaal serieus wilt aanpakken, vraag dan een collega om hetzelfde te doen. En leg dan beide lijsten eens naast elkaar. Deel 1 gemist? Klik hier om de eerste 5 vragen te bekijken.

Goed, even ter herinnering alle 10 de vragen nogmaals op een rij:

  1. Is op de homepage in één oogopslag duidelijk wat er op je website te vinden is?
  2. Is de structuur en de navigatie van je website logisch en consistent?
  3. Bevat de website informatie die je graag wilt vertellen of die de bezoekers willen weten?
  4. Zijn de teksten geschreven/herschreven voor het web?
  5. Is de website geoptimaliseerd voor zoekmachines?
  6. Werkt de website goed in de meeste webbrowsers?
  7. Hoe ziet je website eruit op tablet en smartphone?
  8. Nodig je de bezoeker uit tot een ‘call-to-action’ (CTA)?
  9. Is sociale media geïntegreerd in je website?
  10. Wat voor uitstraling heeft je website? Is deze representatief voor je praktijk? En passend bij je klanten?

Vraag 1 tot en met 5 hebben we al besproken in deel 1, laten we nu nader kijken naar de vragen 6 tot en met 10:

8. Nodig je de bezoeker uit tot een ‘call-to-action’ (CTA)?

Een bezoek is leuk, maar beter is het om je bezoeker te verleiden tot een bepaalde actie. Bijvoorbeeld tot het inschrijven voor een nieuwsbrief, het doorklikken naar een bepaald artikel, het stellen van een vraag of tot het invullen van een formulier, om een paar CTA’s te noemen. Door CTA’s krijg je een goede indruk van de bereidheid van de bezoeker om iets met jouw website en content te doen. En uiteindelijk met de praktijk.

9. Is sociale media geïntegreerd in je website?

Het gebruik van social media is niet meer weg te denken, ook niet voor de DAP. Maar wist je dat je website ook in relatie tot je social media een heel belangrijke rol kan spelen? Juist social media zoals bijvoorbeeld Facebook en Instagram kunnen goed gebruikt worden om mensen naar je website te lokken om daar iets met jouw content te doen. Wanneer je op een goede manier mensen vanaf Facebook naar je website kunt krijgen, kun je ze bijvoorbeeld verleiden tot een call-to-action. Daarnaast moet men uiteraard ook vanaf je website makkelijk de weg kunnen vinden naar alle sociale media platforms waarop je als praktijk actief bent.

6. Werkt de website goed in de meeste web-browsers?

Controleer of je website goed werkt in de meest gangbare web-browsers, zoals Internet Explorer, Firefox, Google Chrome en Safari. Hier kunnen behoorlijke verschillen in optreden: wat werkt in de ene, kan dramatisch uitpakken in de andere webbrowser. Je kunt dit zelf doen door naar je web-statistieken te kijken (Google Analytics) en het gedrag te vergelijken van bezoekers tussen de verschillende browsers. Zie je grote verschillen in bijvoorbeeld de tijd dat men op je site blijft? Dan is er waarschijnlijk een probleem met een bepaalde browser.

10. Wat voor uitstraling heeft je website? Is deze representatief voor je praktijk? En passend bij je klanten?

Misschien is dit wel de lastigste,maar wel enorm belangrijk. Weet je waar je voor staat als praktijk? En wat je uiteindelijk zou willen bereiken? Het is heel belangrijk hierover na te denken en om dit concreet te omschrijven en vorm te geven. Dit heet ook wel je missie en visie en deze beschrijven in belangrijke mate wie je bent en waarom je doet wat je doet. Wanneer je dit weet, en je weet dit goed te vertalen naar je website (en naar al je andere communicatie middelen) dan voelt een bezoeker ‘vanzelf’ of hij bij jou in goede handen is. Laat je eens inspireren door te kijken naar websites van grote merken, producten of bedrijven. Vergelijk bijvoorbeeld deze twee grote merken frisdrank eens met elkaar: Spa en Red Bull. Wat zie je? Hoe onderscheiden zij zich ten opzichte van elkaar? Waarin verschilt de uitstraling van de website? Waar gaat jouw voorkeur naar uit? En waarom? En kun je op basis hiervan begrijpen waar ieder merk voor staat (Spa versus Red Bull). Vergelijk nu je eigen website nu eens met praktijken om je heen. Wat zie je?

7. Hoe ziet je website eruit op tablet en smartphone?

In 2014 heeft de mobiel de dekstop ingehaald voor wat betreft het gebruik van het internet. Er zijn meer mensen die websites bezoeken vanaf een smartphone dan vanaf een desktop. Wil je jouw website op een smartphone goed kunnen gebruiken, dan zal deze zich wel moeten kunnen aanpassen aan het kleinere scherm van een mobiele telefoon. Is dat niet het geval dan loop je heel veel bezoekers (en dus klanten) mis.
Niet alleen hun scherm, ook hun behoeften zijn anders:  een mobiele bezoeker is vaak onderweg, heeft weinig tijd en wil vaak snel iets vinden. Zaken als je locatie, routebeschrijving, openingstijden e.d. spelen dan een grotere rol. Vandaar dat steeds meer sites speciaal voor de smartphone ontwikkeld worden, naast de reguliere website.

Tien vragen waarmee je kunt bepalen of de status van je website ‘up-to-date’ is. Wanneer dat is? Dat laat ik graag aan jou over. Dat hangt namelijk vooral af van wat je met je site wilt en wat je er voor over hebt. Het enige waar ik je voor wil waarschuwen is onderschatting van het belang van je website. Voor bestaande, maar vooral ook voor nieuwe klanten. Je website bepaalt de (eerste) indruk die een bezoeker van jouw praktijk krijgt. Stel dat dit een eigenaar is, op zoek is naar de juiste zorg voor zijn of haar huisdier, en waarvoor het beste vaak niet goed genoeg is. Dan begrijp je hoe belangrijk die eerste indruk is…

Mocht je naar aanleiding van deze lijst het idee hebben dat je website aan verbetering en/of vernieuwing toe is? Neem gerust contact met ons op om daarover van gedachten te wisselen. We helpen je graag verder.

Deel deze blog met anderen!