Een kritische kijk op je praktijk website – deel 1

Je website is een zeer belangrijk communicatiemiddel. Toch is deze vaak niet representatief. Laten we er eens kritisch naar kijken.

Een kritische kijk op je praktijk website – deel 1

Tijdens onze trainingen ‘De Reis van de Klant’ en ‘De digitale dierenarts’ kijken we onder andere naar de website van de DAP. Hoe belangrijk is die website eigenlijk? Welke invloed heeft hij op de (eerste) indruk die de bezoeker (de dier-eigenaar) krijgt van de praktijk? Het antwoord: belangrijk en veel. In ieder geval meer dan menigeen zich realiseert. Althans, dat is de indruk na een willekeurig ‘rondje langs de velden’. Menig praktijk heeft een website die geen recht doet aan wie ze zijn en wat ze doen: de site is vaak niet representatief, gebruikt ‘oude’ technologie en is niet up-to-date. En dat is jammer. Je website is immers een zeer belangrijk communicatiemiddel met je (potentiële) klant en van invloed op de keuze van een eigenaar.

10 vragen

Tijd dus om eens kritisch naar je eigen website te kijken. Want, hoe vaak doen we dat nou werkelijk? Daarom krijg je in de komende twee blogs een lijst met 10 vragen waarmee je je eigen website eens goed onder de loep kunt nemen. En, als je het helemaal serieus wilt aanpakken, vraag dan een collega om hetzelfde te doen. En leg dan beide lijsten eens naast elkaar.

Hier de lijst met 10 vragen:

  1. Is op de homepage in één oogopslag duidelijk wat er op je website te vinden is?
  2. Is de structuur en de navigatie van je website logisch en consistent?
  3. Bevat de website informatie die je graag wilt vertellen of die de bezoekers willen weten?
  4. Zijn de teksten geschreven/herschreven voor het web?
  5. Is de website geoptimaliseerd voor zoekmachines?
  6. Werkt de website goed in de meeste webbrowsers?
  7. Hoe ziet je website eruit op tablet en smartphone?
  8. Nodig je de bezoeker uit tot een ‘call-to-action’ (CTA)?
  9. Is sociale media geïntegreerd in je website?
  10. Wat voor uitstraling heeft je website? Is deze representatief voor je praktijk? En passend bij je klanten?

Ik zal in dit blog de eerste 5 vragen nader toelichten:

3. Bevat de website informatie die je graag wilt vertellen of die de bezoekers willen weten?


Welke informatie deel je eigenlijk op je website? Bij veel praktijk-websites vindt je vooral wat de praktijk graag wil vertellen, maar is dat ook wat de bezoekers (nogmaals: je (potentiële) klanten) willen horen? Veel dierenartsen denken dat eigenaren vooral veel over hun vak willen weten en wat veterinaire technieken ze allemaal kunnen bieden, maar in veel gevallen is de eigenaar veel meer op zoek naar empathie, aandacht en een positief gevoel. Voel ik mij thuis bij deze dierenarts en geldt dat ook voor mijn huisdier?

1. Is op de homepage in één oogopslag duidelijk wat er op je website te vinden is?


Het is heel belangrijk dat een bezoeker in één oogopslag ziet wat jouw website te bieden heeft. Vergelijk het met de cover van een tijdschrift. De cover moet je voldoende informatie geven en je verleiden om het tijdschrift open te slaan. Het verschil is dat de beslissing om al of niet door te gaan online veel sneller genomen wordt. Je site moet jouw (potentiële) klanten dus echt verleiden! Neem eens de proef op de som: laat iemand die je praktijk niet kent eens 3 seconden naar je site te kijken en vraag hem wat hij denkt op de site te kunnen vinden. Is dat niet duidelijk, dan zal deze bezoeker niet verder op je site kijken. En zeker geen contact met je opnemen.

4. Zijn de teksten geschreven/herschreven voor het web?


Schrijven voor het web is iets anders dan het schrijven voor drukwerk. Toch zie ik nog veel te veel websites waarbij de tekst van een brochure of informatiefolder direct is overgenomen. Niet doen!
Dat niet alleen, vaak zijn teksten veel te lang en wordt er te weinig beeld aangeboden. Realiseer je dat mensen zo min mogelijk willen lezen maar meer willen zien en beleven.
Een paar tips:

  • gebruik duidelijke titels bovenaan een tekst
  • werk met tussenkopjes
  • maak geen lange zinnen, maar gebruik korte zinnen
  • schrijf in korte alinea’s
  • maak gebruik van keywords (zoekmachines)

Meer weten? Ga naar de website van Aartjan van Erkel, een specialist op dit gebied.

2. Is de structuur en de navigatie van je website logisch en consistent?


Een logische structuur geeft duidelijkheid waar de informatie op je site te vinden is. Hierbij is een duidelijk onderscheid tussen hoofd- en subonderwerpen belangrijk. Daarnaast moet de bezoeker goed kunnen zien waar in de website hij zich bevindt. Een kruimelpad kan hierbij helpen. Hierbij wordt, meestal bovenin de website, de hiërarchie van de pagina’s zichtbaar gemaakt en kan de gebruiker makkelijk terug waar hij vandaan kwam. Niet alleen de gebruiker, maar ook zoekmachines maken hier dankbaar gebruik van.
 Ook de menustructuur draagt bij aan de logische opbouw van de website. Zorg voor een beperkt aantal menu-items, niet meer dan vijf of zes, waarbij minder vaak beter is. Tegenwoordig bevinden de menu-items zich bovenaan de site, daar waar ze tot voor kort vooral aan de linkerzijde te vinden waren. En zorg dat deze structuur door de gehele site hetzelfde is.
Wees ook consistent met het gebruik van je logo. Deze bevindt zich meestal linksboven. Klikken op het logo brengt je terug naar de homepage. De meeste websites hebben ook een zoekfunctie, deze bevindt zich in de regel rechtsboven. Ga mee in deze conventies, de meeste bezoekers zijn eraan gewend.

5. Is de website geoptimaliseerd voor zoekmachines?

Het is belangrijk om hoog in de Google zoekresultaten gevonden te worden. Je website moet dan ook geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines: SEO, Search Engine Optimization. Dit is een specialisatie op zich, maar houd in ieder geval rekening met de volgende zaken:

  • een logische site-structuuriedere pagina heeft zijn eigen unieke titel
  • het gebruik van keywords in de URL’s
  • het gebruik van keywords in titels, maar ook in de body text
  • het gebruik van interne en externe links
  • verwijzingen van en naar social media
  • indexatie van je pagina door Google

Wees bereid om hier ook eens met een specialist op dit gebied naar te kijken door bijvoorbeeld een SEO scan te laten doen (Google dat maar eens en kijk eens hoeveel aanbod hiervoor is!).

Tot zover de eerste 5, in het volgende blog zal ik de andere 5 vragen nader toelichten. Maar misschien heb je nu al het gevoel dat je website niet meer helemaal up-to-date is. Sterker nog, misschien vind je het tijd voor een nieuwe website. Wil je daarover eens van gedachten wisselen, neem dan gerust contact met ons op. We helpen je er graag verder mee.

Deel deze blog met anderen!