5 redenen waarom je juist nu moet investeren in praktijkmanagement

Ondanks de coronabeperkingen was 2020 voor vrijwel alle dierenartspraktijken financieel een prima jaar. Het is druk geweest; gemiddeld zag een praktijk ruim 6%*) meer klanten dan een jaar eerder. Klanten waren bereid geld uit te geven voor de gezondheid van hun (nieuwe) huisdier; bijna 8% meer dan in 2019*). Het ziet er bovendien naar uit dat deze trends zich in 2021 verder doorzetten. De accountant kan een mooie jaarrekening opmaken en op de bankrekening staat een prettig saldo. Het gaat dus goed en dan ben je geneigd te denken dat het niet nodig is om te investeren in ondersteuning bij praktijkmanagement. In dit blog geven we je 5 redenen waarom je dat juist wel zou moeten doen.

*) Voorlopige cijfers uit digiRedo benchmark analyse 2021. Definitieve cijfers worden binnenkort gepubliceerd.

 

1. Omdat je wilt weten waar je groei vandaan komt

Financiële groei is voor vele (veterinaire) ondernemers de bevestiging dat het goed gaat in hun praktijk. Maar om die groei op waarde te kunnen schatten is het belangrijk om te weten wat de onderliggende kengetallen zijn. Is de groei ontstaan door meer klanten te bedienen, door bestaande klanten vaker te zien of door per transactie meer te verkopen? Wat heb je veel verkocht en wat juist weinig? En wat zeggen de kengetallen over je veterinaire handelen? Ben je meer diagnostiek gaan doen of is dat er door de toegenomen drukte juist bij ingeschoten? En hoe heeft de preventieve zorg zich ontwikkeld? En misschien wel de belangrijkste vraag: past de ontwikkeling van al deze kengetallen bij de doelstellingen die je had en bij het type praktijk dat je wilt zijn? Wist je dat al deze (en veel meer) kengetallen maandelijks voor je bepaald kunnen worden met behulp van ons Grip dashboard?

 

2. Omdat méér niet altijd beter is.

Natuurlijk is het lekker om te zien dat ondanks de onzekere tijd van afgelopen jaar je praktijk gegroeid is. Dat het op sommige momenten wel heel druk is geweest, daar wil je eigenlijk niet over klagen. Er zijn immers genoeg ondernemers in andere sectoren die het zwaar gehad hebben. Maar kan jouw praktijk die toegenomen drukte wel aan? Of kraakt de organisatie in al haar voegen om het werk gedaan te krijgen? En wat ga je dan doen met de verwachte groei van het aantal klanten in 2021, die volgens de eerste indrukken vergelijkbaar zal worden? Nu is de tijd om je bestaande planning en processen eens goed tegen het licht te houden. Kan je zaken efficiënter inrichten, waardoor je de groei in het aantal klanten op kunt vangen zonder dat je team of jij zelf over jullie grenzen heen gaan? Bij veel praktijken is er nog veel te winnen door werkzaamheden anders te plannen en in te richten. Met de juiste training en begeleiding kunnen paraveterinairen mogelijk een deel van de werkzaamheden van dierenartsen overnemen. 

Door het clusteren van bepaalde ingrepen en aandoeningen kan er veel tijd gewonnen worden. Zo kost het castreren van vijf katers ‘tegelijkertijd’ nauwelijks meer tijd dan als je er maar eentje doet. Maar denk ook eens aan bijvoorbeeld een dermatologie-middag, waardoor je alle huidpatiënten laat komen bij de collega die dat leuk vindt en die daardoor ook heel efficiënt vervolgdiagnostiek zoals cytologie kan doen.

Vrijwel iedere ondernemer ontwikkelt een vorm van bedrijfsblindheid, waardoor je denkt dat de huidige manier van werken de beste optie is en zaken niet veranderd kunnen worden. Het kan heel verfrissend zijn om je planning en processen eens met een externe deskundige onder de loep te nemen. Vaak kunnen kleine veranderingen al een groot verschil maken. Maar dan moet je ze wel willen en kunnen zien. 

 

3. Omdat tijd en aandacht voor je team belangrijk is

Nieuwe medewerkers, zeker dierenartsen, zijn moeilijk te vinden, maar ook paraveterinairen worden in verschillende regio’s echt schaars. De kans is dus groot dat het extra werk in je praktijk met het bestaande team gedaan moet worden. Dat betekent automatisch dat de druk op je medewerkers toeneemt, terwijl de werkdruk al als hoog werd ervaren. De verleiding is dan groot om iedereen zoveel mogelijk uren ‘op de werkvloer’ in te zetten en geen tijd meer te reserveren voor vergaderingen en overleggen. Ook worden pauzes en andere ontspanmomenten weggestreept. Op de korte termijn kan dit een oplossing lijken, maar op de lange termijn zal dit ten koste gaan van de arbeidsvreugde en de gezondheid van je medewerkers en daarmee de gezondheid van je organisatie. Zorg dus juist als het druk is dat je tijd inroostert voor overleg met je team. Komt jouw beeld van de toekomst overeen met die van je medewerkers of zitten zij er heel anders in? Waar krijgt iedereen energie van en wat zijn juist de energy drains? Als het je lukt om iedereen in zijn of haar kracht te zetten is er vaak meer mogelijk dan je denkt. Maar als je roofbouw pleegt op je team is de kans groot dat er op termijn mensen omvallen. Misschien is dit wel het moment om met je team een DISC-traject te doorlopen. Leren over elkaars gedrag- en communicatie-voorkeuren helpt bij het optimaal inzetten van je teamleden en kan veel, tijdrovend en vermoeiend, onbegrip tussen teamleden wegnemen.

 

4. Omdat na zeven vette jaren misschien zeven magere jaren volgen

De verwachting is dat de veterinaire markt er de komende jaren rooskleurig uitziet. Alle nieuwe ‘corona huisdieren’ hebben nog een heel dierenleven voor zich, waarin ze jouw zorg nodig zullen hebben. De economische voorspellingen zijn ook gunstig, dus het lijkt erop dat huisdiereneigenaren de komende jaren voldoende financiële ruimte hebben om geld aan hun huisdier uit te geven. Maar ongetwijfeld zal er ook weer een tijd komen waarin het allemaal wat minder gaat. De veterinaire markt is niet zo conjunctuur gevoelig als veel andere branches, maar een economische terugval zal zeker ook consequenties hebben voor dierenartspraktijken. Als je weet dat het ooit een keer gaat regenen kan je rustig afwachten en wel zien hoe nat je wordt, maar je zou ook vast kunnen investeren in regenkleding of een paraplu. Hoe meer tijd je nu besteed aan het nadenken over de toekomst van je praktijk, wat je wilt bereiken en hoe je dat gaat doen, hoe beter je bestand bent tegen mogelijke ‘tegenspoed’. 

 

5. Omdat het rust in je hoofd geeft. 

Als het goed gaat, kan je als ondernemer juist heel onrustig worden. Bewust of onbewust ontstaat de behoefte om het volgend jaar nog beter te doen. Maar wil je dat wel echt? En hoe zou je dat dan moeten aanpakken? Of misschien vraag je je af of je nu moet investeren in nieuwe apparatuur of een verbouwing van je praktijk. Om dergelijke ondernemersvragen te kunnen beantwoorden is het belangrijk om te weten hoe het nu in de je praktijk gaat, hoe je de toekomst van je praktijk ziet, en wat je zelf graag wilt bereiken, zowel zakelijk als privé. Een goed toekomstplan helpt je te bepalen welke dingen je moet doen om jouw doelen te behalen, maar ook welke dingen je NIET hoeft te doen, omdat ze niet bijdragen aan deze doelen. Weten wat je niet hoeft te doen, dat geeft rust in je hoofd. 

De meest gehoorde reden om geen of onvoldoende tijd te investeren in goed praktijkmanagement is dat het al zo druk is in de praktijk en het uitdagend genoeg is om de lopende zaken op orde te houden. Om deze cirkel te doorbreken is het juist belangrijk wél tijd vrij te maken om te werken ‘aan je praktijk’ en niet alleen maar ‘in je praktijk’. Met meer ‘Grip op je Praktijk’ zal je merken dat je makkelijker keuzes maakt, doelgerichter te werk gaat, je team beter en efficiënter aan kunt sturen en daardoor nog meer kunt genieten van jouw successen als veterinair ondernemer. 

Twijfel je nog? Geef ons eens 30 minuten om te laten zien hoe we ook jou kunnen helpen van goed naar nog beter. Neem gewoon even contact op  

Share this Post!

About the Author : Gerco Bosch


You may also like

0 Comment

Leave a Comment

Your email address will not be published.