Kom uit die januari-dip!

Januari, het is altijd een beetje een saaie maand. Doordat er weinig te doen is, voelt het ook als een lange maand. En juist nu bestaat ons leven uit werken en wachten tot de dag over is. We zitten aan huis- en werk gekluisterd. Daar krijg je weinig energie van. Zonde! Want willen we het nieuwe jaar niet juist vol energie beginnen? Wij geven je wat tips zodat je het beste maakt van je januari-dip.

1. Ga naar buiten
Je moet jezelf er gewoon toe zetten. Trek je warme jas aan, open de deur en ga even naar buiten. Juist als je geen zin hebt, kan de buitenlucht een positief effect hebben op je mentale gestel. Buitenlucht maakt ons namelijk gelukkiger. Daglicht bevordert de aanmaak van gelukshormoon Serotonine. Dus plan die pauze voor jezelf in en maak een ommetje. Hoe stressvoller je dag, hoe beter. Natuurgeluiden zorgen dat onze hartslag, bloeddruk en spierspanning al binnen 3 minuten dalen. Daarnaast verbetert de natuur je hersenfunctie. Je gaat creatiever denken en focust je meer op oplossingen dan op de problemen. Denk je dat het niet werkt, omdat je concentratie ver te zoeken is? Mis! Dat natuurlijk licht ons voorziet van vitamine D wist je al. Net zoals het je weerstand op pijl houdt en ondersteuning biedt bij de opname van calcium. Daglicht zorgt er ook voor dat je je beter kunt concentreren. Plan vrije ruimte in in de agenda en ga eens even een kwartiertje naar buiten. Zet dit er ook bij. Dan weet iedereen dat jij even je momentje pakt. Even die frisse wind door de neusgaten en jij kan er weer tegenaan.

2. Kom in beweging
De sportscholen zijn nog dicht. Daar baal je misschien van. Tijdens het sporten maak je je hoofd leeg. Gelukkig zijn er ook manieren om te sporten zonder dat je naar een sportclub hoeft te gaan. Combineer de tips van punt 1 en ga buiten sporten. Wandelen, fietsen. Het is zelfs mogelijk om kleine parcoursen uit te zetten voor bijvoorbeeld crossfit. Een rondje lopen kan al in je pauze. Blijf je toch liever binnen? Ook online zijn er veel goede work-outs te vinden. Je vindt het in eerste instantie misschien een beetje stom, maar met de gordijnen dicht ziet niemand je. De enige die jou dan nog in de weg zit, ben jezelf. Gewoon eens proberen. Ook je huishouden en tuinieren valt onder beweging. Net zoals traplopen en ademhalingsoefeningen. Het maakt je weer helemaal zen en draagt bij aan je immuunsysteem, longen, hart en mindset. Misschien raak je zelfs wat corona/ kerstkilo’s kwijt.

3. Over de kook
Het is misschien verassend. Koken en bakken heeft dus daadwerkelijk een positieve invloed op ons mentaal gestel. En dan hebben we het niet over de snelle avondmaaltijd. Een nieuw recept, waar je net even wat meer werk in stopt, is key. Als eerste werkt het op ons beloningssysteem. Je zet je in voor een mooie taart en je wordt beloond met een lekker stuk daarvan. Net zoals de honden op je behandeltafel alles vergeten na een brokje. Ben je geen keukenprins(es)? Geen probleem. Koken is de perfecte ontspanning voor iedereen. Je focus ligt op de ingrediënten en de handelingen die je moet doen. Alles wat niet te maken heeft met koken, vergeet je even. Je hebt je concentratie namelijk super hard nodig. Afwegen, snijden, vuur. Het heeft je aandacht nodig anders gebeuren er ongelukken. En dat weet ons brein. Is het gelukt? Dan boost het ook nog eens jouw zelfvertrouwen. Bevat jouw baksel omega 3 vetzuren, dan ben je helemaal goed bezig. Daar wordt je lichaam blij van. Van afhaalheld naar chef in eigen keuken. Jij kan het! Je team wilt vast wel proeven.

4. Brein training
Het is even leuk, maar van constant Netflixen slaan onze hersenen een beetje af. Zet de tv uit, leg je telefoon en tablet weg. Maak je hersenen wakker. Een goede manier om je hersenen aan het werk te zetten is door het maken van een puzzel. Het maakt hierbij niet wat voor soort puzzel je maakt. Of dit nu een legpuzzel, een sudoku of kruiswoordpuzzel is. Maak je regelmatig een puzzel? Uit onderzoek is gebleken dat je hersenleeftijd 10 jaar lager uitvalt dan je daadwerkelijke leeftijd. Hoe meer moeite je hebt bij het maken van een puzzel, hoe beter het is voor je hersenen. Onze stofwisseling gaat omhoog, bloed gaat harder stromen. Dat heeft een positief effect op het aantal verbindingen in onze hersenen. Natuurlijk wil je jezelf belonen door het wel af te maken. Lukt een twee sterren puzzel goed? Daag jezelf uit met drie sterren. Deze breinbrekers trainen ons geheugen. Mensen die veel aan denksport doen hebben gemiddeld een hoger cognitief reserve opgebouwd. We maken ons brein complexer. Dit helpt ons bij het aangaan van nieuwe uitdagingen. Symptomen van hersenveroudering openbaren zich ook pas later. Over het algemeen geeft het maken van een puzzel een boost aan je mentale weerbaarheid en houdt je hersenen scherp.

5. Denk positief
Het is makkelijk om dingen in een negatief daglicht te zien. We zitten in een lockdown. Buiten is het meer donker dan licht. En dan hebben we het nog niet gehad over de grilligheid van het weer. Je bent moe. Hebt niks te doen. Op de praktijk is het te druk. We gaan lekker op die negatieve flow. Tenminste, het gaat ons makkelijk af om negatief te denken. Omdenken is het gouden ei. Je hebt namelijk altijd een keuze. Kies ervoor om die negatieve gedachte om te buigen naar iets positiefs. Onbewust straal je die positieve houding uit naar je klanten en team. Het werkt zelfs aanstekelijk. Heb je een slechte dag? Ga aan het eind van de dag zitten en schrijf juist de positieve dingen op in een boekje. Ja die klant was vervelend, maar je hebt het geweldig opgelost. En die hond die zo vreselijk blij naar je toe kwam rennen. Of wat dacht je van die assistente die jou, tussen alle drukte door, voorzag van een kop koffie. Probeer minstens 5 positieve dingen te benoemen voor het slapen gaan. Daarmee kom je ook nog eens beter in slaap.

6. Doe iets nieuws!
En nu denk je misschien “Dat kan niet want alles zit dicht”. Fout! Nieuwe dingen doen is best makkelijk. Begin aan een nieuw boek. Pak je camera of telefoon en probeer eens wat mooie foto’s te maken. Start met een cursus. Iets nieuws hoeft niet direct iets groots te zijn. Misschien begint het klein en groeit het uit tot iets groots. Of je houdt het bij een eenmalige actie. Het gaat erom dat je iets nieuws hebt geprobeerd. We hebben het al vaker genoemd, je hersenen houden van een uitdaging.

7. Praat, praat, praat
Sociaal contact kan ook op afstand. Praten is en blijft het allerbelangrijkste. Bel gewoon eens iemand op in plaats van te appen. Dan kan je het echt ergens over hebben. Geen vertraging in de reactie. Over de koetjes kalfjes. De “weet je nog van vroeger?”. En misschien wel het meest belangrijke… Wat zit je dwars? We vinden het vaak moeilijk om onder woorden te brengen wat er echt in ons omgaat. Juist door te praten over de zware dingen van het leven, nemen ze af in gewicht. Kan je het niet zeggen? Schrijf het dan op. Want je bent niet alleen. Je hoeft het ook niet alleen op te lossen.

Praten over problemen is soms makkelijker met iemand die wat verder van je afstaat. Dit kan een bedrijfsarts zijn. Maar ook je digiRedo coach. We zitten immers allemaal vast in de lange maand januari. Laten we er dan ook vooral voor elkaar zijn.

Bespreek deze tips met je collega’s. Het kan zijn dat iemand het harder nodig heeft dan je denkt. Een ander kan wellicht met een hele leuke tip komen waar je zelf nog niet aan gedacht hebt. Neem je werk niet mee naar huis. Pak juist die momenten om even helemaal te resetten. Houdt jezelf en je team fris en energiek. Met die uitstraling naar buiten toe, sta je al 2.0 voor.

Share this Post!

About the Author : Mandy van Diën


0 Comment

Leave a Comment

Your email address will not be published.