Think positive…!

“Dit is John, manager. Zijn motto: succes is een keuze.”

Dit was het begin van een populaire Cup-a-Soup commercial in de jaren 90. Als ondernemer heeft vast iemand het ook wel eens tegen jou gezegd:  “Succes is een keuze”. Maar soms worden de keuzes voor je gemaakt en heb je maar te dealen met de omstandigheden die zich voordoen. Soms kan je zaken aan voelen komen en je bedrijfsvoering erop afstemmen, maar soms gebeuren er totaal onverwachte dingen. Wie hield er nu rekening met een wereldwijde pandemie die naast een gezondheidsbedreiging ook grote economische gevolgen zal hebben?  Juist in deze tijd klinkt het motto ‘succes is een keuze’ ontzettend commercieel en niet realistisch. Toch zit er wel een kern van waarheid in. 

Hoe dan? Ook al heb je niet alle omstandigheden altijd in de hand, je bepaalt wel zelf hoe je met deze omstandigheden omgaat. Ook in tijden van tegenspoed, moet je altijd in jezelf, je team en je praktijk blijven geloven. Want als jij er al niet in gelooft, waarom zouden je medewerkers, je klanten en alle andere betrokkenen dat dan wel doen?  Als je een goed product hebt en goede service levert, kun je ook in tijden van tegenspoed succesvol blijven of snel weer uit het dal kruipen waar je doorheen gegaan bent. In een enquête van de KNMvD in het begin van deze crisis gaf 50% van de dierenartsen aan te verwachten dat hun omzet significant zou dalen. Uit onze analyses van de markt blijkt dat in maart en april inderdaad 50% van de praktijken een omzetdaling t.o.v. vorig jaar liet zien. Opvallend was dat veel praktijken met een omzetdaling leken te focussen op dingen die ze niet meer konden of wilden aanbieden, met het gevoel daartoe gedwongen te zijn door de overheidsmaatregelen. In de praktijken die, soms zelfs aanzienlijke, omzetgroei realiseerden was de algemene houding veel meer gericht op het vinden van oplossingen en zoeken naar alternatieve manieren om de klanten zo optimaal mogelijk te bedienen, binnen de beperkingen van dezelfde overheidsmaatregelen.  

Negatieve gedachten beperken de creatieve vermogens, hebben een demotiverend effect op teamleden en zullen de klantbeleving negatief beïnvloeden. Een dierenarts die positief denkt ziet om zich heen allemaal jonge pups en kittens met eigenaren die, soms in een opwelling, hun thuiswerk periode opgevuld hebben met een huisdier. Deze dieren hebben behoefte aan (preventieve) veterinaire zorg en veel van deze nieuwbakken huisdier-eigenaren kunnen ook wel wat begeleiding en deskundig advies gebruiken. Als je dit met negatieve gedachten benadert zie je vooral van die stommeriken die zich, op marktplaats, hebben laten verleiden tot het kopen van een pup die helemaal niet bij ze past, die mogelijk illegaal gefokt is of door een fokker die het natuurlijk allemaal beter weet dan jij. Ga er maar vanuit dat een eigenaar dit verschil in gemoedstoestand feilloos aanvoelt en probeer te bedenken waar de kans het grootst is dat deze klant regelmatig terug gaat komen. 

De cijfers van de afgelopen maanden laten trouwens zien dat na een dip in april de gemiddelde omzet in mei alweer 5,9% hoger lag dan vorig jaar (zie grafiek).  De verwachting voor de komende maanden is dat dit snel verder zal stijgen. De zomermaanden zijn altijd al drukker dan de rest van het jaar en daar komen nu alle nieuwe ‘coronadieren’ nog bij. Daarnaast hebben veel praktijken achterstallige vaccinaties van de afgelopen maanden in te halen en zal door meer vakanties in eigen land de vraag naar diergeneeskunde ook groter zijn. Bereid je dus maar voor op een mooie, drukke en succesvolle zomer. 

Lukt het jou ondanks deze positieve signalen niet om positief te blijven en in het succes van je praktijk te geloven? Probeer dan te achterhalen waar dat aan ligt. Zijn er daadwerkelijk dingen die slecht gaan? Zo ja, identificeer die dan en bedenk wat er voor nodig is om deze dingen te verbeteren. Het is geen schande om daarvoor hulp in te schakelen, want een externe blik geeft soms een heel ander perspectief en dat alleen kan al genoeg zijn om positiever te denken. 

Soms zijn het ook ‘slechts’  negatieve gedachten waarvoor geen concrete oorzaak is aan te wijzen, maar die bijvoorbeeld gevoed worden door negatieve geluiden in de media. Dan kan het helpen om eens op een rijtje te zetten wat in jouw praktijk juist wel goed gaat. Mensen vergeten namelijk vaak te benoemen wat wel goed gaat en focussen op het slechte. Denk maar eens aan je schoolrapport. Grote kans dat er eerst wat gezegd werd over de onvoldoendes… Ook hier kan een externe deskundige je goed mee helpen.

Succes is dan misschien geen keuze die je altijd kunt maken, maar je kan de kans op succes wel degelijk beïnvloeden, door:

  • positief te blijven en te geloven in jezelf, je team en je praktijk
  • niet op te geven, maar juist een stap verder te gaan waar anderen stoppen
  • te denken in kansen en niet in onmogelijkheden
  • je, net als John de manager, dagelijks voor 200% in te zetten

En wat als het toch even niet lukt?

Iets wat altijd werkt, is het samen met anderen doen. Samen sta je sterker en gedeelde smart is halve smart. Dé kans om samen met gelijkgestemde collega-ondernemers aan de slag te gaan met de toekomst van je praktijk is de Grip masterclass die in september 2020 start. Meer weten? Schrijf je dan in voor het informatie webinar op donderdag 9 juli, van 19.30-20.30 uur of mail ons voor een afspraak op je praktijk. 

Share this Post!

About the Author : Gerco Bosch


You may also like

0 Comment

Leave a Comment

Your email address will not be published.