Bepaal je doelen voor 2016!

Het nieuwe jaar is al weer ruim een week onderweg en als je dat nog niet gedaan hebt is het de hoogste tijd om de doelstellingen en plannen voor je praktijk voor aankomend jaar vast te stellen. Natuurlijk kan je op ieder moment je doelstellingen en plannen bepalen, maar een jaar is een mooie, overzichtelijke en afgesloten periode, die voor de meeste praktijken samenvalt met het boekhoudkundig jaar en daarmee is het de ideale periode voor een concreet actieplan. Ik heb gemerkt dat de meeste dierenartsen niet zo’n fan zijn van doelen stellen, gericht plannen maken en deze tot uitvoer brengen. Vaak houdt het op bij het ‘doel’  5-10% omzetgroei te realiseren. Ben jij ook niet zo’n fan van doelen stellen, maar zie je wel wat komend jaar zal brengen? Ik geef je 5 redenen waarom je beter toch een concreet plan kan maken.

 

1. Doelen geven de toekomst van je praktijk vorm

Eén van de charmes van het vak dierenarts is natuurlijk dat geen enkele dag hetzelfde is en dat je van te voren vaak niet weet wat de dag je zal brengen. Als je echter niet oppast, wordt je een speelbal van de dagelijkse hectiek, kom je niet toe aan het leiden van je praktijk en is 2016 voorbij voordat je het weet zonder dat je echt iets aangepakt hebt. De veterinaire markt is echter volop in ontwikkeling en om succesvol te blijven is het belangrijk om de markt pro-actief te benaderen. Dat doe je niet door alleen een omzetdoelstelling vast te stellen, maar je zal ook na moeten denken over de instrumenten om die te realiseren. Een jaarplan dwingt je na te denken over je toekomst en de manier waarop je die wilt realiseren.

 

2. Met doelen bewaak je de voortgang van je praktijk

Als je niet weet waar je naartoe gaat, weet je ook nooit of je het bereikt hebt. Door doelen te stellen dwing je jezelf bijna automatisch om regelmatig te bekijken of je nog op koers ligt. Zorg dat je voor je inspanningen passende kritische prestatie indicatoren (KPI’s) formuleert die je regelmatig analyseert. Natuurlijk bepaal je voor 2016 een omzetdoelstelling. Maar denk bijvoorbeeld ook eens aan meetbare doelstellingen voor je marketing activiteiten. Hoeveel bezoeken aan je praktijk moeten je activiteiten op Facebook extra opleveren? Of hoeveel nieuwe patiënten wil je komend jaar voor je praktijk. Pas als je duidelijke doelen stelt en regelmatig de uitkomst meet weet je of je inspanningen wat opleveren. Levert het niet voldoende op? Dan moet je meer of andere inspanningen leveren of besluiten met deze activiteit te stoppen. Anders is het zonde van je tijd en geld. Vaak zie je dat pas helemaal achteraf naar het resultaat gekeken wordt en dat is bijna altijd te laat om nog bij te kunnen sturen.

 

3. Door doelen maak je keuzes

Doelen stellen dwingt je keuzes te maken. Kiezen wat je doet, hoe je de dingen doet en voor wie? Zo wordt duidelijk op welke dingen je je moet focussen en op welke juist niet. Zo doe je niet meer alle dingen half, maar kan je je energie steken in die zaken die voor je plannen belangrijk zijn. En het voorkomt dat je teveel aandacht besteed aan dingen die niet bijdragen aan je doelstellingen. Doelstellingen laten je dus niet minder, maar wel veel gerichter werken.

 

4. Met doelen motiveer je je team

Medewerkers raken gemotiveerder als je ze ambitieuze, maar realistische doelen stelt. Ambitieus om voldoende uitdaging te bieden en realistisch zodat ze niet direct de moed in de schoenen zakt. Als de doelstellingen duidelijk zijn dan zal een medewerken meer voldoening uit zijn werk halen, als hij stappen neemt die bijdragen aan het realiseren ervan. Het werkt overigens nog beter als de doelstellingen door het hele team gedragen worden. Overweeg dus ook eens je doelstellingen (deels) samen met het team op te stellen.

 

5. Doelen geven handvaten om je team aan te sturen

De algemene doelen kan je ook vertalen naar doelstellingen voor je medewerkers. Als je deze ook meetbaar maakt, krijg je concrete instrumenten om objectief het functioneren van je medewerkers te bepalen. Als het de doelstelling is 10% omzetgroei te realiseren kan je eenvoudig berekenen wat dit per medewerker zou moeten betekenen. En laat je een medewerker een bepaald begeleidingsprogramma opzetten? Dan kan je simpel afspreken dat het op een bepaalde datum af moet zijn en dat er na de eerste 3 maanden een x aantal patiënten in het programma opgenomen moeten zijn. Aan het realiseren van doelstellingen kan je ter stimulering natuurlijk bepaalde voordelen als extra training, salarisverhoging of een teamuitje verbinden.

 

Heb je het nog niet gedaan, trek dan de voor eind van deze maand wat tijd uit om je doelstellingen voor komend jaar met de bijbehorende KPI’s op papier te zetten. Doe dit met je collega’s onder het genot van een hapje en een drankje, dan verenig je het nuttige met het aangename. Blijf je het lastig vinden? In een ochtend of middag kan digiRedo je een heel eind op weg helpen.

 

Benieuwd wat onze plannen en doelstellingen zijn? Deels houd ik die nog even voor ons zelf, maar een aantal zaken wil ik best met je delen.

 

digiRedo wil in 2016:

  • De omzet verdubbelen, want we zijn nu immers met z’n tweeën.
  • Bij minimaal 12 praktijken de workshop “De Reis van de Klant” geven. We hebben er reeds 1 gegeven en 1 gepland. Is jouw praktijk 1 van de andere 10?
  • Voor de zomer van start gaan met de eerste groep van 8-10 praktijken in ons intensieve praktijk begeleidingsprogramma. Interesse? Meld het ons vast.
  • Minimaal iedere 2 weken een blog artikel. Lees mee!
  • Eigen kantoorruimte vinden, zodat je ook bij ons op de koffie kunt komen.

 

We houden je natuurlijk op de hoogte van de ontwikkelingen. Laat je ons ook weten hoe het bij jou gaat?

Share this Post!

About the Author : Gerco Bosch


You may also like

0 Comment

Leave a Comment

Your email address will not be published.