Facebook of Instagram – wat werkt het beste voor de DAP?

“Hé”, denk je misschien, “daar heb ik vorig jaar toch ook iets over gelezen?” Dat klopt, we het inderdaad eerder gehad over de verschillende Social media platforms. Maar de ontwikkelingen gaan zo snel, dat het  de moeite loont om deze regelmatig tegen het licht te houden. De meeste dierenartspraktijken gebruiken vooral Facebook. Maar Instagram is het platform dat het hardste groeit en mede daarom krijgen wij steeds vaker de vraag of je als praktijk naar Instagram moet overstappen. Tijd dus om die twee eens op een rijtje te zetten.

Social media en de DAP
Zoals gezegd, de meeste GD-praktijken gebruiken Facebook. Recente cijfers ontbreken, het laatste onderzoek dateert van 2013. Daaruit bleek dat van de 70% praktijken die social media gebruiken, 91% Facebook inzet. Instagram bestond toen al, maar werd door praktijken nog niet gebruikt. De verwachting is dat het gebruik van social media door de DAP sindsdien eerder is toegenomen dan afgenomen. Laten we het daarom eens van de andere kant bekijken, vanuit de gebruiker: hoe gebruikt de Nederlander social media, en dan met name Facebook en Instagram?

Facebook

Facebook is na WhatsApp nog altijd het grootste social media kanaal van Nederland met 10,8 miljoen gebruikers, waarvan 7,6 miljoen dagelijkse. De groei van Facebook stagneert: daar waar het gebruik bij mensen boven de 20 stabiel is of licht stijgt, daalt het gebruik fors onder jongeren tussen de 15 en 19 jaar. Ondanks dat zijn de aantallen nog altijd enorm. Dus, als je je klanten wilt bereiken via social media (de meesten zijn toch ouder dan 20…), dan ligt het voor de hand om Facebook te (blijven) gebruiken.

Instagram

Instagram staat in Nederland op de 5e plaats van meest gebruikte sociale netwerken met 4,1 miljoen gebruikers, waarvan 2,1 dagelijkse. Het is wel het snelst groeiende, vooral onder jongeren. Bij mensen ouder dan 20 wordt Instagram veel minder gebruikt.
Maar wat is Instagram nou eigenlijk? ’Insta’ bestaat uit enkel foto’s en filmpjes die je kunt delen, al dan niet vergezeld van tekst. Deze kunnen vervolgens ‘geliket’ worden, net als bij Facebook. Alleen doe je dit niet met een duimpje, maar met een hartje. Instagram is dus een heel visueel netwerk, en dat is ook het grote verschil met Facebook, het draait om het beeld. Bij Instagram moet je laten zien wat je doet. In 2017 werd Instagram Stories geïntroduceerd, waarmee je middels foto’s en/of filmpjes een (persoonlijk) verhaal kunt vertellen door bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen kunt geven. Belangrijk bij Stories is dat de content slechts 24 uur zichtbaar is voor je volgers en daarna verdwijnt (net als bij Snapchat). Maar dat is wel een manier om je volgers dicht bij je te houden. Mits je iets leuks te vertellen hebt, natuurlijk. Kijk hier voor een kort uitleg van 1 minuut hoe Instagram Stories werkt.
Sinds 2017 kun je een bedrijfsaccount aanmaken waarmee je, net als bij Facebook, inzage krijgt in alle statistieken, waardoor het alleen maar interessanter is geworden om het als bedrijf te gaan gebruiken.

Dus…Facebook of Instagram?
De meeste van je klanten gebruiken eerder Facebook dan Instagram. Dus dat maakt Facebook het kanaal waar je potentieel de meeste mensen mee kunt bereiken. Instagram kan daarnaast een heel interessant social media kanaal zijn voor de DAP. Het is zeer visueel en geeft je de mogelijkheid om mensen echt te laten zien wat je doet en meemaakt in de praktijk. Als je daar een beetje creatief over nadenkt zijn de mogelijkheden eindeloos. Echter, de meeste van je klanten (gokje, merendeels tussen de 30 en 55 jaar?) gebruiken Instagram (nog) niet en zijn dus via die weg (nog) niet bereikbaar.

Waar je voor kiest hangt heel erg van je eigen situatie af:
Heb je je handen vol aan Facebook en is er onvoldoende tijd om te experimenteren? Blijf je dan richten op Facebook en zorg dat je daar succesvol mee wordt.
Heb je Facebook op orde, kost het je weinig moeite om content te verzamelen en kun je wel een nieuwe uitdaging gebruiken? Dan zou je Instagram kunnen overwegen als tweede kanaal. Mocht Instagram blijven doorgroeien, dan speel jij het spel daar al vast mee!

Vergeet niet waarom!
Tot slot, nog een laatste advies. Wat je ook gebruikt, Facebook en/of Instagram, vraag je altijd af waarom je het gebruikt als DAP. De meeste praktijken gebruiken social media nog altijd zonder dat ze echt weten waarom. Social media heeft zichzelf bewezen als effectief marketingkanaal: je bouwt hiermee een relatie op met je (potentiële) klanten om, uiteindelijk, je producten en diensten aan hen te kunnen verkopen. Maak daarom met elkaar concreet wat je er als praktijk mee wilt bereiken. Hoe kan het je helpen om, naast al die fans en leuke reacties, er ook mensen mee naar de praktijk te krijgen? Want al die interactie is leuk, de uren die je er aan besteedt, die moeten wel ergens toe leiden.

Wil je nog meer weten over social media en hoe je deze het beste inzet voor de praktijk? Schrijf je dan hier in voor onze training ‘Grip op je social media’ op 15 november.

Share this Post!

About the Author : René van den Bos


0 Comment

Leave a Comment

Your email address will not be published.